Το υπουργείο Υποδομών, που διαχειρίζεται την κατασκευή έργων προϋπολογισμού άνω των 15 δισ. ευρώ, στεγάζεται στο νοίκι και μάλιστα κατέχει την πρωτιά στον κατάλογο των... άστεγων κυβερνητικών υπηρεσιών.κανε κλικ στην εικονα
Από τα 28 κτίρια που χρησιμοποιεί για τους 1.775 υπαλλήλους των κεντρικών υπηρεσιών της γενικής γραμματείας Δημόσιων έργων, τα 26 είναι νοικιασμένα και μάλιστα είναι διασκορπισμένα σε όλο το λεκανοπέδιο, από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας και τους Αμπελόκηπους ως την Καραγεώργη Σερβίας στο Σύνταγμα και από την Καλλιθέα και τις Αχαρνές έως το Σχιστό.Με σημείο αναφοράς την οδό Χαριλάου Τρικούπη, όπου βρίσκεται και το γραφείο του εκάστοτε υπουργού, τα κτίρια απέχουν από 500 μέτρα έως και 15 χλμ., με ό,τι αυτό σημαίνει για την αποδοτική λειτουργία των υπηρεσιών. Να σημειωθεί ότι ως τον περασμένο Οκτώβριο το ίδιο υπουργείο ήταν επίσης αρμόδιο για το χωροταξικό και το κυκλοφοριακό!
Εως 33 ευρώ το τ.μ.
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά είναι τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν τα μισθώματα των κτιρίων, για τα οποία οι φορολογούμενοι καταβάλλουν σχεδόν 6 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Οι τιμές κυμαίνονται από 6,30 έως και 33,07 ευρώ ανά τετραγωνικό επιφάνειας και σε ορισμένες περιπτώσεις είναι υψηλότερες σε σχέση με τα ισχύοντα για τα γύρω ακίνητα.
Είναι ενδεικτικό ότι μόνον για τρία κτίρια, που αντιπροσωπεύουν μόλις το 16,5% του συνολικού εμβαδού των γραφείων της γενικής γραμματείας Δημόσιων Εργων και διατίθενται για 218 υπαλλήλους (το 12% του δυναμικού της), καταβάλλονται ενοίκια ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, το 26% του συνόλου. Αυτό σημαίνει ότι διατίθενται κατά μέσον όρο 22 τετραγωνικά για καθέναν από τους προνομιούχους εργαζόμενους.
Για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις, ο δημόσιος κορβανάς πληρώνει ανά υπάλληλο 638 ευρώ τον χρόνο! Τέτοια γαλαντομία θα τη ζήλευαν και τα περίφημα golden boys.
Το νοικοκύρεμα των ενοικίων έχει αναλάβει ο γενικός γραμματέας Δημόσιων Εργων, Γιάννης Οικονομίδης, που με τη βοήθεια της οικονομικής διεύθυνσης του υπουργείου ξεκίνησε στα τέλη του 2009 διαπαραγματεύσεις για μείωση των μισθωμάτων σε 11 κτίρια, πετυχαίνοντας από την 1η Απριλίου εκπτώσεις σε 10 περιπτώσεις έως και 34,5%. Στη συνέχεια, με βάση τη ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών για τα μισθώματα του συνόλου των δημόσιων υπηρεσιών, τα ενοίκια μειώθηκαν κατά 20%.
«Τα πολλά κτίρια συνεπάγονται και μεγαλύτερο λειτουργικό κόστος» μας εξηγεί. Για την καθαριότητα το 2009 είχαν διατεθεί 850.000 ευρώ, ενώ φέτος το κονδύλι ψαλιδίζεται κατά 52%, χωρίς αυτό να συνεπάγεται εκπτώσεις στο επίπεδο των υπηρεσιών, όπως τουλάχιστον μας διαβεβαίωσε. «Τσιμπημένο» ήταν και το κοστολόγιο για τη φύλαξη των γραφείων, όπου πέρυσι δόθηκαν 862.000 ευρώ και φέτος έγινε μείωση κατά 83%. Οι δύο αυτές κινήσεις νοικοκυρέματος έφεραν τον περιορισμό των λειτουργικών εξόδων από το 1,7 εκατ. ευρώ στις 540.000.
Οι παλαιοί σχεδιασμοί
Το θέμα της στέγασης του τέως υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ είναι μια πολύχρονη και... πονεμένη ιστορία. Στα μέσα της δεκαετίας του '90 ο Κώστας Λαλιώτηςείχε επιλέξει τη μεταφορά όλων των υπηρεσιών στο παλιό εργοστάσιο Κεράνη, στην καρδιά του Ελαιώνα, όπου οι σχεδιασμοί προέβλεπαν τη δημιουργία του νέου διοικητικού κέντρου της πρωτεύουσας. Ως σήμερα το κτίριο είναι... έκθετο, αφού δεν προχώρησε ούτε η μετέπειτα δέσμευση του Κώστα Καραμανλή για αξιοποίησή του στη στέγαση του υπουργείου Πολιτισμού.
Κοινός παρονομαστής του διπλού ναυαγίου ήταν η άρνηση των εργαζομένων των δύο υπουργείων να μεταφερθούν στο κτίριο, που το χαρακτηρίζουν προβληματικό.
Λίγο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες ανακοινώθηκαν νέα σχέδια για μεταφορά του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ στο στρατηγείο της Γιάννας Αγγελοπούλου στη Νέα Ιωνία, αλλά και στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Γραπτού Τύπου στη λεωφόρο Κηφισιάς, κοντά στο ΟΑΚΑ, που πρόλαβε και το κέρδισε το υπουργείο Υγείας. Είχε προηγηθεί η αγορά του πρώτου κτιρίου από ιδιώτες.
Για... Χολαργό
Η υπόθεση «στέγη», σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται και πάλι επί τάπητος, στο πλαίσιο του σχεδίου που επεξεργάζεται ο Οργανισμός της Αθήνας για την κάλυψη των αναγκών του Δημοσίου με αναξιοποίητα κτίρια της ιδιοκτησίας του.
Είναι βέβαιο ότι θα χρειαστεί και η δόμηση κάποιων νέων συγκροτημάτων σε χώρους που δεν έχουν επιλεγεί. Υπάρχουν πληροφορίες ότι εξετάζονται προτάσεις για τον Ελαιώνα αλλά και το Ελληνικό, όπου μάλιστα υπάρχουν πάνω από 400 κτίρια.
Οι ανάγκες του νέου υπουργείου Υποδομών έχουν αλλάξει, καθώς ο τομέας των έργων διαχωρίστηκε από το περιβάλλον, την πολεοδομία και τη χωροταξία, αλλά ενοποιήθηκε με τις μεταφορές. Το τέως υπουργείο Μεταφορών διαθέτει σύγχρονο κτίριο στον Χολαργό, δίπλα σε σταθμό του μετρό, και ήδη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει υποβάλει αίτημα να κατασκευάσει νέο κτίριο 40.000 τετραγωνικών στο ίδιο ακίνητο.
Η πρόταση «σκοντάφτει» στο γεγονός ότι βρίσκεται στην προστατευόμενη Β' ζώνη Υμηττού. Θα δοθεί η άδεια δόμησης, με την προϋπόθεση ότι θα παραχωρηθεί ένα τμήμα στο μελλοντικό πάρκο Γουδή