p

Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2010

Δραματικές αλλαγές στην αγορά


Σε αλλαγή των όρων του παιχνιδιού στην αγορά του λιανικού εμπορίου φαίνεται να οδηγούνται οι περισσότεροι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, καθώς από την μία, οι μικροί και μεσαίοι καταστηματάρχες αδυνατούν να απορροφήσουν τις απανωτές αυξήσεις του ΦΠΑ και πουλούν σε σταθερά υψηλές τιμές προκειμένου μάλιστα να αποφύγουν τα σίγουρα λουκέτα και από την άλλη, εταιρίες κολοσσοί που έχουν ήδη προχωρήσει σε απορρόφηση του ΦΠΑ σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, πουλούν έως και 10 – 25% χαμηλότερα, με αποτέλεσμα την ορατή κερδοφορία  τους, αλλά και τον έλεγχο των τιμών της αγοράς, σε επίπεδα μονοπωλίου.
Η πρωτοφανής πτώση του όγκου πωλήσεων που καταγράφεται για τρίτη συνεχή χρονιά αυξάνει τις ανησυχίες για βαθύτερη ύφεση, με αποτέλεσμα οι λιανέμποροι να αναζητούν απεγνωσμένα σανίδα σωτηρίας για τα καταστήματά τους.

Ελέγχουν τις τιμές
Περίπου 23 εταιρίες που διαθέτουν το πάνω χέρι στις πωλήσεις σε βασικά είδη διατροφής και μοιράζονται μεγάλο κομμάτι της πίτας των πωλήσεων, σε ποσοστό από 48% έως και 100% σε είδη όπως ξυριστικά, οδοντόκρεμες, στοματικά διαλύματα, δημητριακά, πατατάκια, καφές, ρύζι, ελαιόλαδο, σούπες, χυμοί, γάλα, αναψυκτικά και άλλα, πουλούν σε σταθερές ή και χαμηλότερες από πέρυσι τιμές, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις να καταγράφουν ανοδική πορεία.

Το ίδιο συμβαίνει και με άλλες εταιρίες κολοσσούς που δραστηριοποιούνται στο χώρα του επίπλου, στις ηλεκτρικές συσκευές, στα ηλεκτρονικά, ακόμα και σε είδη ένδυσης και υπόδησης, με τους μικρούς λιανέμπορους να αδυνατούν να αντέξουν τον ανταγωνισμό.
Έτσι, εκτός από τις γενναίες εκπτώσεις, που το καλοκαίρι έφτασαν μέχρι 70%, οι μεγάλες μεγαλοέμποροι οδηγούνται κύματα επιθετικών προσφορών, άλλοι παγώνουν τις τιμές και άλλοι εμπλουτίζουν την γκάμα των προϊόντων τους με φτηνότερα είδη.

Κλείνουν τα μικρά καταστήματα
Στον αντίποδα, συνοικιακά καταστήματα και μικρές επιχειρήσεις ή σούπερ μάρκετ αδυνατούν να προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών, εξαιτίας της αδυναμίας απορρόφησης ου ΦΠΑ, ενώ τα περιθώρια του κέρδους να στενεύουν δραματικά.

Η τάση αυτή εξαπλώνεται στον κλάδο ηλεκτρικών και πληροφορικής, στην ένδυση και την υπόδηση μέχρι τα έπιπλα και τα είδη σπιτιού, ενώ στον χορό μπαίνουν ακόμη και τα παιδικά είδη και τα παιχνίδια.
Για παράδειγμα, γνωστή εταιρία με είδη επίπλου για το σπίτι έχει προχωρήσει σε διψήφια μείωση των τιμών στα καταστήματά της, περίπου 20% από τον περασμένο Ιούνιο προκειμένου να προσελκύσει το ενδιαφέρον των πελατών της. Τις ίδιες τιμές θα διατηρήσει και το 2011.

Στροφή των καταναλωτών
Καταλυτικό ρόλο στις αποφάσεις των λιανεμπόρων παίζουν οι ίδιοι οι καταναλωτές και η στροφή τους σε φθηνότερα προϊόντα. Το μέσο κόστος στο καλάθι του πελάτη των καταστημάτων μας έχει μειωθεί τα δύο τελευταία χρόνια κατά 20% με 23% και οι πελάτες τοποθετούν στο καλάθι των αγορών τους λιγότερα και κυρίως φθηνότερα προϊόντα. 

Η πτώση στις τιμές ευνοείται και από τη στάση των προμηθευτών, οι οποίοι βλέποντας την καθοδική πορεία της αγοράς, προχωρούν σε πιο ευέλικτες διαπραγματεύσεις με τους λιανέμπορους. Έτσι, οι έμποροι έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα να μετακυλήσουν το όφελος προς τους τελικούς καταναλωτές.

Αλλά και στην υπόδηση οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερες λύσεις, ε αποτέλεσμα όσοι έμποροι να αυξάνουν τις συλλογές σε μεσαίες τιμές

Οι λιανέμποροι δεν αποκλείουν να ενισχυθεί η τάση μείωσης των τιμών, καθώς εκτιμούν ότι η αγορά θα γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστική και παραπέμπουν στην αγορά των ηλεκτρικών και πληροφορικής.

Η ένταση του ανταγωνισμού, σε συνδυασμό με την παραγωγή φθηνότερης τεχνολογίας, οδήγησαν τις αλυσίδες στο να ρίξουν σημαντικά τις τιμές τους. «Δίνουμε μάχη μεταξύ μας για να ρίξουμε τις τιμές σε όλα σχεδόν τα είδη, από τηλεοράσεις μέχρι υπολογιστές», σημειώνουν οι ειδικοί στο χώρο.