Η μία μετά την άλλη χάνονται οι ευκαιρίες αξιοποίησης της δυναμικής που έχει τα τελευταία χρόνια η ελληνική ναυτιλία. Από τον τομέα των ναυπηγήσεων και την προσέλκυση επενδύσεων μέχρι την άντληση κεφαλαίων μέσω του χρηματιστηρίου, η ελληνική πολιτεία αδυνατεί να εκμεταλλευτεί τα κεφάλαια που κινούνται διεθνώς γύρω από τις ελληνικών συμφερόντων εταιρείες.
Αντιθέτως, όπως σημειώνουν επιχειρηματίες του κλάδου, φροντίζει να συντηρεί μια κόντρα 12 και πλέον μηνών, που ξεκίνησε με την κατάργηση του ιστορικού υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και τον σημερινό κατακερματισμό αρμοδιοτήτων.
Η... πλώρη που βάζει για το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης η Costamare, ανοίγει και πάλι τη συζήτηση γύρω από την αδυναμία των ελληνικών αρχών να προσελκύσουν εφοπλιστικά κεφάλαια και να δημιουργήσουν το χρηματιστηριακό πλαίσιο που θα διευκολύνει, έστω και την παράλληλη, εισαγωγή μετοχών στο χρηματιστήριο της Αθήνας και τις αγορές των ΗΠΑ. Η Costamare, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers), την οποία ίδρυσε ο Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, είναι η τρίτη ελληνικών συμφερόντων εταιρεία που εισάγει τις μετοχές της στο NYSE. Είχαν προηγηθεί η Baltic Trading του Πίτερ Γεωργιόπουλου και πρόσφατα η Crude Carriers, συμφερόντων Ευάγγελου Μαρινάκη. Σημειωτέον πως ετοιμάζει για είσοδο στο NYSE και τρίτη εταιρεία του.
Η δυναμική των «Greeks» ήταν ισχυρή και το δύσκολο 2009, καθώς από τις χρηματιστηριακές αγορές αντλήθηκαν περί τα 1,6 δισ. δολάρια. Ποσό 1,2 δισ. δολαρίων συγκεντρώθηκε από την έκδοση ομολογιών υψηλού κινδύνου και 1,1 δισ. δολαρίων μαζεύτηκε από τραπεζικά δάνεια. Σύμφωνα με την Capital Link, «η πρόσβαση σε κεφάλαια είναι μοχλός επιβίωσης ή περαιτέρω ανάπτυξης για κάθε δραστηριότητα, ιδιαίτερα για την ναυτιλία».
Από αυτή τη μόχλευση κεφαλαίων, η ελληνική πολιτεία δεν καταφέρνει να προσελκύσει ούτε... δολάριο. Για περισσότερα από εννιά χρόνια, τα αρμόδια υπουργεία και οι χρηματιστηριακές αρχές αδυνατούν να συγκροτήσουν ένα ελκυστικό πλαίσιο προσέλκυσης επενδύσεων.
Η πολιτεία, όμως, δεν φαίνεται να συγκινείται ούτε από τις εκτιμήσεις διεθνών οίκων πως το 2011 θα είναι χρονιά ανάκαμψης της ναυλαγοράς. Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της «Wall Street Journal», «το 2011 οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις θα διανύσουν μια καλή χρονιά, καθώς έχουν επικεντρώσει τις δραστηριότητές τους στα τάνκερ και τα bulk carrier». Οι ελληνικές ναυτιλιακές ξεπέρασαν αβρόχοις ποσί την κρίση του 2008-2009, καθώς δεν είχαν μεγάλη έκθεση στα κοντέινερ. Αντίθετα, ελέγχουν το 21% στα τάνκερ και το 17% στα bulk carriers διεθνώς, σημειώνει η Eurofin.
«Οι Ελληνες μυρίζονται την αγορά και είναι καλοί παίκτες», σημειώνει ο Βασίλης Καρατζάς. Είναι σε καλύτερη κατάσταση, καθώς τα ναυτιλιακά είναι μία κυκλική δραστηριότητα και πολλοί βρίσκονται στον κλάδο εδώ και πολλές γενιές, συμπληρώνει ο γενικός διευθυντής έργων και οικονομικών της Compass Maritime. Σύμφωνα με τον Omar Nokta (επικεφαλής ανάλυσης της Dahlman Rose στη Νέα Υόρκη), «οι έλληνες εφοπλιστές επωφελήθηκαν επειδή εστίασαν στη μεταφορά πρώτων υλών, ήτοι πετρελαίου, άνθρακα, σιδηρομεταλλευμάτων, αλλά και σιτηρών». Αυτό εξηγεί, σύμφωνα και με το «Der Spiegel», γιατί οι Ελληνες τα κατάφεραν καλύτερα από τους Γερμανούς.
Η ελληνική πολιτεία όμως, παρά τις συνεχείς προτάσεις των πλοιοκτητών για τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων, κωφεύει, με συνέπεια να στέλνει το νηολόγιο σχεδόν του 12% των ελληνόκτητων εταιρειών στα νησιά Μάρσαλ.
enet.gr