p

Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2010

Χ.Φ.Λάβκραφτ: Πως να γράψετε φανταστικές Ιστορίες!

Ο Λόγος που ξεκίνησα να γράφω ιστορίες ήταν για να δώσω στον εαυτό μου την ικανοποίηση του πιο καθαρού οραματισμού των εντυπώσεων της αναζήτησης, της ομορφιάς και της περιπετειώδους αναμονής που μου μεταφέρεται μέσω “σημαδιών” (σκηνικά, αρχιτεκτονικά, ατμοσφαιρικά κ.λ.π) ιδεών και εικόνων που εισχωρούν στην τέχνη και την Λογοτεχνία. Και φυσικά διαλέγω τις παράξενες ιστορίες διότι ταιριάζουν καλύτερα στην κλίση μου.
Μία από τις δυνατότερες και εντονότερες ευχές μου είναι να καταφέρω στιγμιαία να αποδώσω την ψευδαίσθηση της παράξενης παύσης ή παραβίασης των περιορισμών του χρόνου, του χώρου και των φυσικών νόμων που μας φυλακίζουν και εκνευρίζουν την περιέργειά μας σχετικά με τα αιώνια κοσμικά πεδία πέρα από το εύρος της όρασής και της ανάλυσής μας. Αυτές οι ιστορίες δίνουν έμφαση περισσότερο στον τρόμο γιατί ο φόβος είναι το βαθύτερο και δυνατότερο συναίσθημά μας, μα και εκείνο που μας οδηγεί καλύτερα στην δημιουργία των ψευδαισθήσεων.
Ο Τρόμος και το άγνωστο ή το παράξενο είναι πάντα σχεδόν άρρηκτα συνδεδεμένα, και αυτό γιατί είναι δύσκολο να δημιουργήσουμε μια πειστική εικόνα των θρυμματισμένων Φυσικών Νόμων ή της κοσμικής “εξωγενοποίησης” ή εξωτερικότητας χωρίς να μας υποβάλλει το στρές ή το συναίσθημα του φόβου. Ο λόγος για τον οποίο ο χρόνος παίζει σημαντικότατο λόγο σε τόσες από τις ιστορίες μου είναι πως αυτό το στοιχείο διαγράφεται στο νου μου ως το δραματικότερο και βλοσυρότερο πράγμα στο σύμπαν. Η σύγκρουση με τον χρόνο μου φαίνεται το πιό ισχυρό “θέμα” στην ανθρώπινη έκφραση.
Θα υπάρχει πάντοτε ένα μικρό ποσοστό ανθρώπων που αισθάνονται την κάψα της περιέργειας για το άγνωστο σύμπαν, την επιθυμία της απόδρασης από το γνωστό και το πραγματικό σε εκείνους τους τόπους της απίθανης περιπέτειας και των απεριόριστων πιθανοτήτων που μας ανοίγουν τα όνειρα, και πράγματα όπως βαθιά δάση, φανταστικοί αστικοί πύργοι και φλεγόμενα ηλιοβασιλέματα ξεδιπλώνονται. Αυτά τα άτομα γίνονται απίθανοι συγγραφείς.
Όσον αφορά στο πως να γράψεις μια ιστορία: Δεν υπάρχει ένας τρόπος. Κάθε ένα από τα διηγήματά μου έχουν και μία διαφορετική ιστορία. Μία δύο φορές έχω κυριολεκτικά αντιγράψει κάποιο μου όνειρο, μα συνήθως ξεκινώ από μία διάθεση, μια ιδέα ή μία εικόνα που θα ήθελα να εκφράσω και την περιστρέφω στο μυαλό μου ώσπου να βρώ τον κατάλληλο τρόπο για να την ενσωματώσω σε μία αλυσίδα από δραματικές καταστάσεις που θα είναι πιθανόν να καταγραφούν σε στέρεα βάση. Συχνά ανατρέχω σε μια νοητική λίστα των βασικών συνθηκών ή καταστάσεων που θα ταιριάζουν καλύτερα σε μία τετοια εικόνα και έπειτα ξεκινώ να σκέπτομαι λογικές και φυσικες εξηγήσεις της συγκεκριμένης ιδέας.
Η πραγματική διαδικασία της συγγραφής βέβαια διαφέρει ανάλογα με την επιλογή του θέματος και της αρχικής έμπνευσης της ιστορίας,μα είναι πιθανόν να δούμε μία σειρά από κανόνες που θα μας βοηθήσουν να πράξουμε το όνειρο μας και να γράψουμε. Ας δούμε παρακάτω:
1.Προετοιμάστε μία σύνοψη ή ένα σενάριο γεγονότων με την απόλυτη σειρά που αυτά συμβαίνουν. Όχι με την σειρά της αφήγησης. Περιγράψτε “γεμάτα” για να καλύψετε όλα τα ζωτικά σημεία και δώστε κίνητρο στα γεγονότα που συμβαίνουν. Λεπτομέρειες, σχόλια και εκτιμήσεις των συνεπειών πιθανόν να χρειάζονται σε αυτό το πρόχειρο σκαρίφημα.
2.Προετοιμάστε μια δεύτερη σύνοψη ή σενάριο γεγονότων,μα αυτή τη φορά με την σειρά της διήγησης ( Όχι της πραγματικής σειράς που συμβαίνουν), με λεπτομέρεια και με λεπτομέρειες σχετικές με την αλλαγή προοπτικής, κλίματος και συναισθημάτων. Αλλάξτε την αυθεντική σύνοψη ούτως ώστε να ταιριάζει με την αλλαγή που θα αυξήσει την δραματική ένταση και την αποτελεσματικότητα του κειμένου.Διαγράψτε ή διαφοροποιήστε τα γεγονότα κατά βούληση. Ποτέ μην περιορίζεστε από την αρχική σύλληψη έστω και αν η ιστορία που θα προκύψει είναι τελείως διαφορετική από εκείνη που αρχικά σχεδιάσατε.
3.Γράψτε την ιστορία. Γρήγορα, με ροή ακολουθώντας την δεύτερη σύνοψη. Αλλάχτε τα γεγονότα και την πλοκή όποτε αυτή δείχνει πως χρειάζεται αλλαγή. Αν η ροή αποκαλύπτει νέες πιθανότητες για δραματικές επιρροές ή για κάτι περιπετειώδες,γυρίστε πίσω και προσαρμόστε τα πρώιμα κείμενα στο νέο πλάνο. Διαγράψτε ολόκληρους τομείς του κειμένου αν αυτό σας φαίνεται σωστό,δοκιμάστε νέες αρχές και νέα “κλεισίματα” της ιστορίας ώσπου να βρείτε το καλύτερο αποτέλεσμα.
  1. Διαβάστε ξανά ολόκληρο το κείμενο,εστιάζοντας την προσοχή σας στην Γραμματική,την Ορθογραφία,το συντακτικό, τον ρυθμό της διήγησης, την μετάβαση των σκηνών,την ατμόσφαιρα,την δραματική εξέλιξη και το ενδιαφέρον.
Γράφοντας μια παράξενη ιστορία πάντοτε προσπαθώ προσεκτικά να καταφέρω να μεταδώσω το σωστό συναίσθημα και την κατάλληλη ατμόσφαιρα,και να τοποθετήσω την εμφαση εκεί όπου ανήκει.Τα αποτελέσματα φαίνονται πως είναι επιτυχή, μα νιώθω σίγουρος πως αν είχα παραβλέψει κάποια από τις παραπάνω συμβουλές τα διηγήματά μου θα ήταν πολύ χειρότερα…”