Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο
Ένα στεφάνι που εφαρμόζει ασθενές ηλεκτρικό ρεύμα στο κεφάλι μπορεί να αυξάνει ή να μειώνει κατά βούληση τις μαθηματικές επιδόσεις εθελοντών, δείχνουν τα πειράματα. Μάλιστα οι αλλαγές αυτές διατηρούνται για τουλάχιστον έξι μήνες μετά την... εκπαιδευτική ηλεκτροπληξία.«Δεν συνιστούμε στον κόσμο να αρχίσει να κάνει μόνος του ηλεκτροσόκ, είμαστε όμως ενθουσιασμένοι με τις προοπτικές που ανοίγουν τα ευρήματά μας» δήλωσε στο Reuters ο Κόεν Κάντος, επικεφαλής των πειραμάτων στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.
»Η ηλεκτρική διέγερση είναι απίθανο να κάνει κάποιον Αϊνστάιν, αν όμως είμαστε τυχεροί θα μπορούσε να [...] βοηθήσει μερικούς ανθρώπους στα μαθηματικά» είπε.
Η μελέτη του δημοσιεύεται στην έγκριτη επιθεώρηση Current Biology.
Ο Δρ Κάντος βασίστηκε σε προηγούμενες μελέτες, οι οποίες είχαν δείξει ότι η εφαρμογή μαγνητικών πεδίων σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου μπορεί να προκαλέσει παροδική εξασθένιση των μαθηματικών ικανοτήτων.
Οι βρεγματικοί λοβοί, που βρίσκονται λίγο πίσω από την κορυφή του κεφαλιού, ήταν γνωστό ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στις αριθμητικές πράξεις και γενικά στα μαθηματικά.
Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές ζήτησαν από 15 φοιτητές, ηλικίας 20-21 ετών, να λύσουν μια σειρά από παζλ, στα οποία εμφανίζονταν σύμβολα που αντιστοιχούσαν σε αριθμούς.
Η άσκηση επαναλαμβανόταν κάθε μέρα για έξι ημέρες, με τους εθελοντές χωρισμένους σε τρεις ομάδες: η πρώτη ομάδα φορούσε ένα στεφάνι που δεν είχε τάση, η δεύτερη φορούσε ένα στεφάνι με τάση από αριστερά προς τα δεξιά, ενώ στην τρίτη ομάδα εφαρμοζόταν ηλεκτρική τάση με την αντίθετη φορά.
Το ηλεκτρικό ρεύμα, με ένταση 1 milliamp, εφαρμοζόταν για 20 λεπτά κάθε φορά. «Μόλις που μπορείς να το νιώσεις, και μόνο για τα πρώτα 15 με 30 δευτερόλεπτα. Και δεν είναι καθόλου επώδυνο, είναι σαν γαργάλημα στο κεφάλι» διαβεβαιώνει ο Δρ Κάντος.
Τα τεστ στα οποία υποβλήθηκαν οι εθελοντές έδειξαν ότι η εφαρμογή του ηλεκτρικού ρεύματος από τα δεξιά στα αριστερά βελτίωσε αισθητά τις επιδόσεις.
Αντίθετα, στους εθελοντές που ηλεκτρικό ρεύμα από τα αριστερά προς τα δεξιά, οι επιδόσεις είχαν μειωθεί στα επίπεδα... εξάχρονου παιδιού.
Ακόμα πιο εντυπωσιακή ήταν η διαπίστωση ότι η επίδραση στις μαθηματικές ικανότητες παρέμενε αισθητή ακόμα και έξι μήνες μετά το τέλος του πειράματος.
«Σκανδαλιστικά» χαρακτήρισε τα αποτελέσματα της μελέτης ένας ανεξάρτητος ειδικός που κλήθηκε να τα σχολιάσει στο Reuters:
Οι παρατηρήσεις «έχουν συναρπαστικές διακλαδώσεις για τη χρήση των τεχνικών εγκεφαλικής διέγερσης σε άλλα ερευνητικά πεδία» είπε ο Κρίστοφερ Τσέιμπερς του Πανεπιστημίου Κάρντιφ.
«Η δυνατότητα να ρυθμίζουμε τη δραστηριότητα σε τμήματα του εγκεφάλου, "ανεβάζοντας" ή "κατεβάζοντάς" την κατά βούληση, ανοίγει το δρόμο για την αντιμετώπιση μιας σειράς ψυχιατρικών και νευρολογικών προβλημάτων, όπως τη ψυχαναγκαστική χαρτοπαιξία ή τα προβλήματα της όρασης έπειτα από εγκεφαλικό» εκτίμησε.
source:in.gr