Αφού δεν σκέφτηκαν ότι το τελευταίο που απασχολεί τον Έλληνα είναι η αγορά νέου ΙΧ, τον...
τιμωρούν αν το αποσύρει να πληρώσει και παραπάνω από το κέρδος της απόσυρσης, αφού θα πρέπει να εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας της... ακινησίας του!
εριορισμένο φαίνεται το ενδιαφέρον των οδηγών για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, προκειμένου να απολαύσουν τα οικονομικά οφέλη για την αγορά νέου οχήματος. Έτσι παρά το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών να δώσει κίνητρα για την αναθέρμανση της αγοράς αυτοκινήτου που «υποφέρει» καθημερινά, αυτή παραμένει μουδιασμένη με το ενδεχόμενο νέας πτώσης να φαίνεται αναπόφευκτο.
Όπως δείχνουν και τα στοιχεία, το τελευταίο πράγμα που ενδιαφέρει σήμερα είναι η απόκτηση καινούργιου αυτοκινήτου, αφού στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι Έλληνες παλεύουν για την κάλυψη των στοιχειωδών και καθημερινών αναγκών.
Αναλυτικά
Στην Αττική, στο κέντρο ανακύκλωσης Τσιβόλας ΕΠΕ, που βρίσκεται στα Καλύβια:
2011: αποσύρονται περίπου 25 αυτοκίνητα ημερησίως
2009: αποσύρονταν περίπου 200 αυτοκίνητα ημερησίως
Στη Θεσσαλονίκη, στο κέντρο ανακύκλωσης Αειφόρος ΑΕ, που βρίσκεται στη Σίνδο:
2011: αποσύρονται 3 με 4 αυτοκίνητα ημερησίως
2009: αποσύρονταν 40 με 50 αυτοκίνητα ημερησίως
Στην Ηλεία, στο κέντρο ανακύκλωσης Ντέμου Θεοδώρα Ο.Ε, που βρίσκεται στον Πύργο και εξυπηρετεί όλο τον νομό:
2011: αποσύρονται 2 αυτοκίνητα ημερησίως
2009: αποσύρονταν 100 με 120 αυτοκίνητα ημερησίως
Στη Ζάκυνθο, στο κέντρο ανακύκλωσης που εξυπηρετεί όλο τον νομό:
2011: αποσύρονται περίπου 8 αυτοκίνητα ημερησίως
2009: αποσύρονταν περίπου 50 αυτοκίνητα ημερησίως
Στη Ρόδο στο μοναδικό κέντρο ανακύκλωσης που εξυπηρετεί όλα τα Δωδεκάνησα αποσύρονται περίπου 10 αυτοκίνητα ημερησίως.
Στο Λασίθι στην Κρήτη, στο μοναδικό κέντρο όλου του νομού έχουν αποσυρθεί 2 μόνο αυτοκίνητα.
Τα οφέλη
Το όφελος που προσφέρεται στους ιδιοκτήτες που προχωρούν στη διαδικασία της απόσυρσης κυμαίνεται από 300 ως 2800 ευρώ, ανάλογα με τα κυβικά του παλαιού οχήματος. Ειδικότερα για αυτοκίνητα μέχρι 900 κυβικά και εργοστασιακής αξίας έως 6.000 ευρώ, το όφελος θα είναι 300 ευρώ.
• Από 901 – 1400 κ.ε. και εργοστασιακή αξία έως 8.000 όφελος 960 ευρώ
• Από 1401-1600 κ.ε. και εργοστασιακή αξία έως 11.000 όφελος 1430 ευρώ
• Από 1601-2000 κ.ε. και εργοστασιακή αξία έως 14.000 όφελος έως 2800 ευρώ.
Βασική προϋπόθεση για συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος να έχει εκδοθεί μέχρι τις 31-12-1998.
Ωστόσο, τα παραπάνω ποσά δεν είναι ικανά να κινητοποιήσουν τους ιδιοκτήτες, εν συγκρίσει πάντα και με τα ποσοστά συμμετοχής στο παρελθόν, δείγμα των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, που πλήττει κυρίως το τμήμα των πολιτών στους οποίους στοχεύει το μέτρο της απόσυρσης.
Σύμφωνα με ιδιοκτήτη εταιρείας απόσυρσης οχημάτων σε σχέση με το παρελθόν η προσέλευση είναι περιορισμένη, ενώ το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο για τα οχήματα μικρού κυβισμού, καθώς το ποσό που κερδίζουν από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι μικρό. Μεγαλύτερο όφελος υπάρχει στα οχήματα μεγάλου κυβισμού.
«Φρενάρει» ξανά την απόσυρση η κυβέρνηση
Με διευκρινιστική εγκύκλιο που υπογράφει ο υφυπουργός Οικονομικών, Δ. Κουσελάς, ξεκαθαρίζεται ότι στο πρόγραμμα απόσυρσης μπορούν να συμμετέχουν οχήματα για τα οποία έχουν εξοφληθεί τα τέλη κυκλοφορίας τόσο για το 2011 όσο και για προγενέστερα έτη.
Η διευκρινιστική αυτή εγκύκλιος συντείνει στην απαξίωση του μέτρου, καθώς οι ιδιοκτήτες καλούνται να πληρώσουν τέλη για οχήματα τα οποία μπορεί να βρίσκονταν σε ακινησία για ένα, δύο χρόνια ή και περισσότερα. Έτσι κάποιος για να κερδίσει 500 ή 1000 ευρώ από την αγορά νέου οχήματος, πρέπει να καταβάλλει –αν το όχημα είχε μεγάλο κινητήρα- 500 έως 1200 ευρώ για κάθε έτος ακινησίας.
Αν δηλαδή το υπό απόσυρση όχημα είναι ένα παλιό τζιπ με κινητήρα 3000 κυβικών και πάνω και οι πινακίδες του είχαν κατατεθεί για δύο χρόνια, για να αποσυρθεί σήμερα πρέπει να καταβληθούν 2200 ευρώ.
Ωστόσο, το πρόβλημα επιτείνεται και από τον κακό συντονισμό των δημοσίων υπηρεσιών καθώς τόσο η τελευταία όσο και οι προηγούμενες εγκύκλιοι δεν έχουν κοινοποιηθεί ακόμη με αποτέλεσμα πολλοί ενδιαφερόμενοι να βρίσκονται μετέωροι, περιμένοντας είτε τη βεβαίωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας είτε τις πινακίδες των οχημάτων που παλαιότερα είχαν κατατεθεί στις εφορίες. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως σε πολλές περιπτώσεις οι εφορίες κάνουν έως και δύο μήνες για να αποστείλουν τις πινακίδες.
Προβλήματα διαπιστώνει και ο Συνήγορος του Πολίτη
Χάνει... λάδια η απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων, σύμφωνα με πόρισμα που συνέταξε ο Συνήγορος του Πολίτη, ύστερα από αναφορές που κατέθεσαν ενδιαφερόμενοι για το μέτρο.
Όπως επισημαίνει η ανεξάρτητη αρχή, «προβλήματα προκαλεί η αιφνίδια κατάργηση της παροχής οικονομικών κινήτρων για την απόσυρση παλαιών οχημάτων και την αγορά νέων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, αλλά και ο τρόπος εφαρμογής του στις περιπτώσεις, που εντάσσονταν στη ρύθμιση».
Ο Συνήγορος εντόπισε προβλήματα:
- στην επιλογή του έκτακτου νομοθετικού εργαλείου της πράξης νομοθετικού περιεχομένου για την εισαγωγή του μέτρου,
- στη διαδικασία κατάργησής του, η οποία περιελάμβανε το άτυπο «πάγωμα» του μέτρου μέχρι την πραγματική κυκλοφορία του σχετικού ΦΕΚ, αλλά και
- στην υλοποίηση του μέτρου, μετά και τη ριζική τροποποίησή της μέχρι τότε προβλεπόμενης διαδικασίας
τιμωρούν αν το αποσύρει να πληρώσει και παραπάνω από το κέρδος της απόσυρσης, αφού θα πρέπει να εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας της... ακινησίας του!
εριορισμένο φαίνεται το ενδιαφέρον των οδηγών για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, προκειμένου να απολαύσουν τα οικονομικά οφέλη για την αγορά νέου οχήματος. Έτσι παρά το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών να δώσει κίνητρα για την αναθέρμανση της αγοράς αυτοκινήτου που «υποφέρει» καθημερινά, αυτή παραμένει μουδιασμένη με το ενδεχόμενο νέας πτώσης να φαίνεται αναπόφευκτο.
Όπως δείχνουν και τα στοιχεία, το τελευταίο πράγμα που ενδιαφέρει σήμερα είναι η απόκτηση καινούργιου αυτοκινήτου, αφού στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι Έλληνες παλεύουν για την κάλυψη των στοιχειωδών και καθημερινών αναγκών.
Αναλυτικά
Στην Αττική, στο κέντρο ανακύκλωσης Τσιβόλας ΕΠΕ, που βρίσκεται στα Καλύβια:
2011: αποσύρονται περίπου 25 αυτοκίνητα ημερησίως
2009: αποσύρονταν περίπου 200 αυτοκίνητα ημερησίως
Στη Θεσσαλονίκη, στο κέντρο ανακύκλωσης Αειφόρος ΑΕ, που βρίσκεται στη Σίνδο:
2011: αποσύρονται 3 με 4 αυτοκίνητα ημερησίως
2009: αποσύρονταν 40 με 50 αυτοκίνητα ημερησίως
Στην Ηλεία, στο κέντρο ανακύκλωσης Ντέμου Θεοδώρα Ο.Ε, που βρίσκεται στον Πύργο και εξυπηρετεί όλο τον νομό:
2011: αποσύρονται 2 αυτοκίνητα ημερησίως
2009: αποσύρονταν 100 με 120 αυτοκίνητα ημερησίως
Στη Ζάκυνθο, στο κέντρο ανακύκλωσης που εξυπηρετεί όλο τον νομό:
2011: αποσύρονται περίπου 8 αυτοκίνητα ημερησίως
2009: αποσύρονταν περίπου 50 αυτοκίνητα ημερησίως
Στη Ρόδο στο μοναδικό κέντρο ανακύκλωσης που εξυπηρετεί όλα τα Δωδεκάνησα αποσύρονται περίπου 10 αυτοκίνητα ημερησίως.
Στο Λασίθι στην Κρήτη, στο μοναδικό κέντρο όλου του νομού έχουν αποσυρθεί 2 μόνο αυτοκίνητα.
Τα οφέλη
Το όφελος που προσφέρεται στους ιδιοκτήτες που προχωρούν στη διαδικασία της απόσυρσης κυμαίνεται από 300 ως 2800 ευρώ, ανάλογα με τα κυβικά του παλαιού οχήματος. Ειδικότερα για αυτοκίνητα μέχρι 900 κυβικά και εργοστασιακής αξίας έως 6.000 ευρώ, το όφελος θα είναι 300 ευρώ.
• Από 901 – 1400 κ.ε. και εργοστασιακή αξία έως 8.000 όφελος 960 ευρώ
• Από 1401-1600 κ.ε. και εργοστασιακή αξία έως 11.000 όφελος 1430 ευρώ
• Από 1601-2000 κ.ε. και εργοστασιακή αξία έως 14.000 όφελος έως 2800 ευρώ.
Βασική προϋπόθεση για συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος να έχει εκδοθεί μέχρι τις 31-12-1998.
Ωστόσο, τα παραπάνω ποσά δεν είναι ικανά να κινητοποιήσουν τους ιδιοκτήτες, εν συγκρίσει πάντα και με τα ποσοστά συμμετοχής στο παρελθόν, δείγμα των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, που πλήττει κυρίως το τμήμα των πολιτών στους οποίους στοχεύει το μέτρο της απόσυρσης.
Σύμφωνα με ιδιοκτήτη εταιρείας απόσυρσης οχημάτων σε σχέση με το παρελθόν η προσέλευση είναι περιορισμένη, ενώ το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο για τα οχήματα μικρού κυβισμού, καθώς το ποσό που κερδίζουν από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι μικρό. Μεγαλύτερο όφελος υπάρχει στα οχήματα μεγάλου κυβισμού.
«Φρενάρει» ξανά την απόσυρση η κυβέρνηση
Με διευκρινιστική εγκύκλιο που υπογράφει ο υφυπουργός Οικονομικών, Δ. Κουσελάς, ξεκαθαρίζεται ότι στο πρόγραμμα απόσυρσης μπορούν να συμμετέχουν οχήματα για τα οποία έχουν εξοφληθεί τα τέλη κυκλοφορίας τόσο για το 2011 όσο και για προγενέστερα έτη.
Η διευκρινιστική αυτή εγκύκλιος συντείνει στην απαξίωση του μέτρου, καθώς οι ιδιοκτήτες καλούνται να πληρώσουν τέλη για οχήματα τα οποία μπορεί να βρίσκονταν σε ακινησία για ένα, δύο χρόνια ή και περισσότερα. Έτσι κάποιος για να κερδίσει 500 ή 1000 ευρώ από την αγορά νέου οχήματος, πρέπει να καταβάλλει –αν το όχημα είχε μεγάλο κινητήρα- 500 έως 1200 ευρώ για κάθε έτος ακινησίας.
Αν δηλαδή το υπό απόσυρση όχημα είναι ένα παλιό τζιπ με κινητήρα 3000 κυβικών και πάνω και οι πινακίδες του είχαν κατατεθεί για δύο χρόνια, για να αποσυρθεί σήμερα πρέπει να καταβληθούν 2200 ευρώ.
Ωστόσο, το πρόβλημα επιτείνεται και από τον κακό συντονισμό των δημοσίων υπηρεσιών καθώς τόσο η τελευταία όσο και οι προηγούμενες εγκύκλιοι δεν έχουν κοινοποιηθεί ακόμη με αποτέλεσμα πολλοί ενδιαφερόμενοι να βρίσκονται μετέωροι, περιμένοντας είτε τη βεβαίωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας είτε τις πινακίδες των οχημάτων που παλαιότερα είχαν κατατεθεί στις εφορίες. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως σε πολλές περιπτώσεις οι εφορίες κάνουν έως και δύο μήνες για να αποστείλουν τις πινακίδες.
Προβλήματα διαπιστώνει και ο Συνήγορος του Πολίτη
Χάνει... λάδια η απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων, σύμφωνα με πόρισμα που συνέταξε ο Συνήγορος του Πολίτη, ύστερα από αναφορές που κατέθεσαν ενδιαφερόμενοι για το μέτρο.
Όπως επισημαίνει η ανεξάρτητη αρχή, «προβλήματα προκαλεί η αιφνίδια κατάργηση της παροχής οικονομικών κινήτρων για την απόσυρση παλαιών οχημάτων και την αγορά νέων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, αλλά και ο τρόπος εφαρμογής του στις περιπτώσεις, που εντάσσονταν στη ρύθμιση».
Ο Συνήγορος εντόπισε προβλήματα:
- στην επιλογή του έκτακτου νομοθετικού εργαλείου της πράξης νομοθετικού περιεχομένου για την εισαγωγή του μέτρου,
- στη διαδικασία κατάργησής του, η οποία περιελάμβανε το άτυπο «πάγωμα» του μέτρου μέχρι την πραγματική κυκλοφορία του σχετικού ΦΕΚ, αλλά και
- στην υλοποίηση του μέτρου, μετά και τη ριζική τροποποίησή της μέχρι τότε προβλεπόμενης διαδικασίας