Στην επιφάνεια έρχονται τα μυστικά του ναυαγίου του «Βρετανικού». Το αδελφό πλοίο του «Τιτανικού», που βυθίστηκε σε βάθος 120 μέτρων στη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, μόλις 1,5 μίλι ανοιχτά της Κέας, αφού χτυπήθηκε από γερμανική τορπίλη, έχει γίνει αντικείμενο πολύπλευρων ερευνών Ελλήνων και ξένων δυτών....
Η πρώτη ερευνητική αποστολή, με τη συμμετοχή της ομάδας δυτών του κ. Βαγγέλη Σωτηρίου, έγινε το 1997 και έφερε στο φως πολλές άγνωστες πτυχές του ναυαγίου και κυρίως τα αίτια που βυθίστηκε σε μόλις 45 λεπτά.
Στο φως τα μυστικά του «Βρετανικού»
Ακολούθησε, το 2008, μια ακόμα αποστολή και φέτος θα πραγματοποιηθεί η τρίτη, πάντα με την άδεια του υπουργείου Πολιτισμού, ώστε να εξεταστεί στα 14 χρόνια η φθορά του ναυαγίου και πώς έχει επιδράσει στο φυσικό περιβάλλον.
Ο 34χρονος δύτης Αλέξανδρος Σωτηρίου, που μετείχε και στην αποστολή του 1997, την πρώτη επίσημη έρευνα του ναυαγίου ύστερα από εκείνη της ομάδας του Γάλλου ωκεανογράφου Ζακ Ιβ Κουστό στη δεκαετία του 1970, αποκαλύπτει ότι φωτίστηκαν σημαντικά στοιχεία, που εξηγούν τη βύθιση του πλοίου μέσα σε 45 λεπτά της ώρας ύστερα από τον τορπιλισμό του, το πρωί της 21ης Νοεμβρίου 1916.
Συγκεκριμένα, ο κ. Σωτηρίου εξηγεί: «Οι στεγανές πόρτες ήταν ανοιχτές και, δεδομένου ότι είχαν αυτοματοποιηθεί μετά το ναυάγιο του ''Τιτανικού'', πιθανόν να έγινε κάποιο βραχυκύκλωμα, ή για κάποιον άλλο λόγο δεν έκλεισαν, και κατακλύσθηκαν γρήγορα από νερό τα στεγανά του πλοίου». Ενα δεύτερο στοιχείο που εκτιμάται ότι επέδρασε στη γρήγορη εισροή υδάτων ήταν ότι το πλοίο ταξίδευε με ανοιχτά πολλά φινιστρίνια, πιθανόν για να αεριστούν οι νοσοκομειακοί χώροι πριν παραληφθούν τραυματίες από τον Μούδρο.
«Στη διάρκεια του ταξιδιού έγινε η έκρηξη. Το πλοίο άρχισε να βυθίζεται με την πλώρη, που ακούμπησε στον βυθό, σε βάθος 120 μέτρων. Σχεδόν το μισό πλοίο βρισκόταν έξω από τη θάλασσα. Η πλώρη τσακίστηκε από το βάρος και όλο το πλοίο έπεσε τελικά στο πλάι» εξηγεί ο Αλ. Σωτηρίου.
Ναυάγιο τυλιγμένο με μυστήριο
Μέσα στην αχλή του μύθου χάνεται η σύντομη ιστορία του «Βρετανικού», που είχε τη μοίρα τού άλλου μεγάλου υπερωκεάνιου της εταιρείας «White Star», του «Τιτανικού».
Ιστορίες για τη μεταφορά του θησαυρού της Γαλλίας, που αποτελείτο από 14 τόνους χρυσού, στην Οδησσό ή για την ύπαρξη μυστικών πολεμικών όπλων «συνοδεύουν» το ναυάγιο του πλοίου. Πάντως, ο Αλ. Σωτηρίου λέει ότι «για κάθε ναυάγιο υπάρχει ένας μύθος που μπορεί να προσδίδει μια μυθολογική μαγεία, αλλά δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να τα λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη αυτά».
Ο «Βρετανικός», που καθελκύστηκε το 1915, βρισκόταν στο ναυπηγείο όταν βυθίστηκε στις 14 Απριλίου 1912 ο «Τιτανικός». Γι' αυτό έγιναν μετατροπές στο αρχικό σχέδιό του, ώστε ο «Βρετανικός» να γίνει ακόμα ασφαλέστερος.
Ομως, πριν καν αρχίσει τα ταξίδια του ξέσπασε ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, και η αγγλική κυβέρνηση το επιστράτευσε για να χρησιμοποιηθεί ως νοσοκομειακό πλοίο.
Ετσι, το ξημέρωμα της Τρίτης 21 Νοεμβρίου 1916 βρήκε τον «Βρετανικό» να πλέει στο στενό Κέας - Μακρονήσου, με προορισμό το λιμάνι του Μούδρου, στη Λήμνο. Στις 8.12 το πρωί, μια τρομακτική έκρηξη, μάλλον από γερμανική τορπίλη, στο ύψος της πλώρης συγκλόνισε το «ομορφότερο νοσοκομειακό πλοίο» και παρά τις προσπάθειες του πλοιάρχου Bartlett βυθίστηκε και μάλιστα σε λιγότερο από 45 λεπτά.
Από τους 1.134 επιβαίνοντες διασώθηκαν οι 1.104.
Χάθηκαν 30 άτομα, 21 μέλη του πληρώματος και 9 μέλη του ιατρικού προσωπικού, σχεδόν όλοι όταν ανατράπηκαν από την προπέλα του πλοίου οι βάρκες που επέβαιναν.
ethnos
Η πρώτη ερευνητική αποστολή, με τη συμμετοχή της ομάδας δυτών του κ. Βαγγέλη Σωτηρίου, έγινε το 1997 και έφερε στο φως πολλές άγνωστες πτυχές του ναυαγίου και κυρίως τα αίτια που βυθίστηκε σε μόλις 45 λεπτά.
Στο φως τα μυστικά του «Βρετανικού»
Ακολούθησε, το 2008, μια ακόμα αποστολή και φέτος θα πραγματοποιηθεί η τρίτη, πάντα με την άδεια του υπουργείου Πολιτισμού, ώστε να εξεταστεί στα 14 χρόνια η φθορά του ναυαγίου και πώς έχει επιδράσει στο φυσικό περιβάλλον.
Ο 34χρονος δύτης Αλέξανδρος Σωτηρίου, που μετείχε και στην αποστολή του 1997, την πρώτη επίσημη έρευνα του ναυαγίου ύστερα από εκείνη της ομάδας του Γάλλου ωκεανογράφου Ζακ Ιβ Κουστό στη δεκαετία του 1970, αποκαλύπτει ότι φωτίστηκαν σημαντικά στοιχεία, που εξηγούν τη βύθιση του πλοίου μέσα σε 45 λεπτά της ώρας ύστερα από τον τορπιλισμό του, το πρωί της 21ης Νοεμβρίου 1916.
Συγκεκριμένα, ο κ. Σωτηρίου εξηγεί: «Οι στεγανές πόρτες ήταν ανοιχτές και, δεδομένου ότι είχαν αυτοματοποιηθεί μετά το ναυάγιο του ''Τιτανικού'', πιθανόν να έγινε κάποιο βραχυκύκλωμα, ή για κάποιον άλλο λόγο δεν έκλεισαν, και κατακλύσθηκαν γρήγορα από νερό τα στεγανά του πλοίου». Ενα δεύτερο στοιχείο που εκτιμάται ότι επέδρασε στη γρήγορη εισροή υδάτων ήταν ότι το πλοίο ταξίδευε με ανοιχτά πολλά φινιστρίνια, πιθανόν για να αεριστούν οι νοσοκομειακοί χώροι πριν παραληφθούν τραυματίες από τον Μούδρο.
«Στη διάρκεια του ταξιδιού έγινε η έκρηξη. Το πλοίο άρχισε να βυθίζεται με την πλώρη, που ακούμπησε στον βυθό, σε βάθος 120 μέτρων. Σχεδόν το μισό πλοίο βρισκόταν έξω από τη θάλασσα. Η πλώρη τσακίστηκε από το βάρος και όλο το πλοίο έπεσε τελικά στο πλάι» εξηγεί ο Αλ. Σωτηρίου.
Ναυάγιο τυλιγμένο με μυστήριο
Μέσα στην αχλή του μύθου χάνεται η σύντομη ιστορία του «Βρετανικού», που είχε τη μοίρα τού άλλου μεγάλου υπερωκεάνιου της εταιρείας «White Star», του «Τιτανικού».
Ιστορίες για τη μεταφορά του θησαυρού της Γαλλίας, που αποτελείτο από 14 τόνους χρυσού, στην Οδησσό ή για την ύπαρξη μυστικών πολεμικών όπλων «συνοδεύουν» το ναυάγιο του πλοίου. Πάντως, ο Αλ. Σωτηρίου λέει ότι «για κάθε ναυάγιο υπάρχει ένας μύθος που μπορεί να προσδίδει μια μυθολογική μαγεία, αλλά δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να τα λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη αυτά».
Ο «Βρετανικός», που καθελκύστηκε το 1915, βρισκόταν στο ναυπηγείο όταν βυθίστηκε στις 14 Απριλίου 1912 ο «Τιτανικός». Γι' αυτό έγιναν μετατροπές στο αρχικό σχέδιό του, ώστε ο «Βρετανικός» να γίνει ακόμα ασφαλέστερος.
Ομως, πριν καν αρχίσει τα ταξίδια του ξέσπασε ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, και η αγγλική κυβέρνηση το επιστράτευσε για να χρησιμοποιηθεί ως νοσοκομειακό πλοίο.
Ετσι, το ξημέρωμα της Τρίτης 21 Νοεμβρίου 1916 βρήκε τον «Βρετανικό» να πλέει στο στενό Κέας - Μακρονήσου, με προορισμό το λιμάνι του Μούδρου, στη Λήμνο. Στις 8.12 το πρωί, μια τρομακτική έκρηξη, μάλλον από γερμανική τορπίλη, στο ύψος της πλώρης συγκλόνισε το «ομορφότερο νοσοκομειακό πλοίο» και παρά τις προσπάθειες του πλοιάρχου Bartlett βυθίστηκε και μάλιστα σε λιγότερο από 45 λεπτά.
Από τους 1.134 επιβαίνοντες διασώθηκαν οι 1.104.
Χάθηκαν 30 άτομα, 21 μέλη του πληρώματος και 9 μέλη του ιατρικού προσωπικού, σχεδόν όλοι όταν ανατράπηκαν από την προπέλα του πλοίου οι βάρκες που επέβαιναν.
ethnos