Παρ' όλο που είναι γεγονός πως οι γλωσσικές ορολογίες δεν βοηθούν – σχεδόν – καθόλου στην αποτύπωση του νοήματος των πιο περίπλοκων αριθμητικών πράξεων, εν τούτοις, έρευνα του Πανεπιστημίου του Σικάγο, διαπίστωσε πως ο γλωσσικός κώδικας μπορεί να αποτελέσει ένα βασικό τρόπο εκμάθησης απλών μαθηματικών συμβόλων.
Αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορούσαν να καταλάβουν την αξία των αριθμών από το 3 και πάνω, γιατί απλώς ποτέ δεν έμαθαν μια γλώσσα που έχει σύμβολα για την αρίθμηση.
Αντιθέτως, όσοι κωφοί ήξεραν και χρησιμοποιούσαν τη νοηματική γλώσσα, μπορούσαν να ξέρουν την αξία όσων αριθμών γνωρίζουν και οι υπόλοιποι.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η νοηματική, όπως όλοι οι υπόλοιποι γλωσσικοί κώδικες, αφομοιώνονται από τον άνθρωπο από την παιδική κιόλας ηλικία.
Η μελέτη αυτή βέβαια καταδεικνύει την πολυπλοκότητα της εκμάθησης των συμβολικών σχέσεων που υπάρχουν στις γλώσσες, συμπεριλαμβανομένων και των φαινομενικά απλών αριθμητικών συμβόλων.
“Δεν είναι μόνο το λεξιλόγιο που μετράει, αλλά κυρίως η κατανόηση των σχέσεων που καταδεικνύουν οι λέξεις. Το γεγονός πως το οχτώ είναι κατά μια μονάδα περισσότερο από το εφτά και κατά μία μονάδα λιγότερο από το εννιά. Χωρίς αυτές τις συμβολικές λέξεις, οι κωφοί δεν μπορούν καταλάβουν την αξία των αριθμών”, δηλώνει η Σούζαν Γκόλντιν – Μίντοου, που ηγήθηκε της έρευνας.
Οι επιστήμονες ήξεραν από προηγούμενη μελέτη πως μερικές φυλές του Αμαζονίου που έχουν γλώσσα αλλά δεν έχουν σύμβολα για τους αριθμούς, δεν μπορούσαν να καταλάβουν την αξία των αριθμών άνω του 5, γι' αυτό και ποτέ δεν είχαν πάνω από πέντε πράγματα στη σειρά.
Πάντως, στην εν λόγω έρευνα, οι κωφοί μπροούσνα να καταλάβουν ότι οι αριθμοί είχαν διαφορετική αξία μεταξύ τους, αλλά δεν μπορούσαν να πουν ποιοι απ' όλους ήταν μεγαλύτεροι και ποιοι μικρότεροι.
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences.