Η ραγδαία αύξηση των τιμών των πρώτων υλών προσελκύει το ενδιαφέρον επενδυτών και κερδοσκόπων, οι οποίοι με τη δραστηριότητά τους επιδεινώνουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
Μόνο την περασμένη χρονιά οι τιμές αυξήθηκαν σε ποσοστό που υπερβαίνει το 30%. Η αύξηση της τιμής κάποιων μετάλλων, όπως του ψευδάργυρου και του χαλκού ξεπέρασε το 40%. Η τιμή του πετρελαίου ακολουθεί επίσης ανοδική πορεία και μάλιστα πρόσφατα η τιμή του αργού ξεπέρασε τα 100 δολάρια το βαρέλι. Οι οδηγοί το ένιωσαν πολύ σύντομα στα πρατήρια καυσίμων. Οι εταιρείες από την πλευρά τους παραπέμπουν στις ταραχές που γίνονται στην Αίγυπτο, η οποία μπορεί να μην είναι τόσο σημαντική ως πετρελαϊκή χώρα, ελέγχει όμως τη διώρυγα του Σουέζ. Και από εκεί ως γνωστόν περνάει το πετρέλαιο που προορίζεται για την Ευρώπη. Και όπως εξηγεί ο Κάρστεν Φριτς, ειδικο οικονομολόγος της Commerzbank για ενεργειακά θέματα: «Είναι ο φόβος ότι οι ταραχές στην Αίγυπτο θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αποκλεισμό αυτού του σημαντικού για τις μεταφορές διαύλου. Υπάρχει επίσης η βάσιμη ανησυχία ότι το κύμα της εξέγερσης μπορεί να περάσει και σε άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες της περιοχής, όπως την Αλγερία και τη Λιβύη. Μια τέτοια εξέλιξη θα είχε ισχυρές επιπτώσεις στην προσφορά πετρελαίου.
«Δεν θεωρώ τόσο σημαντικό το ρόλο των κερδοσκόπων»
Όμως, δεν είναι μόνο η Αίγυπτος το πρόβλημα. Στην υπόθεση έχουν βάλει για μια ακόμη φορά το χέρι τους οι κερδοσκόποι. «Με την δραστηριότητά τους συμβάλλουν στην εκτόξευση των τιμών στα ύψη. Όμως το σημαντικότερο είναι ότι αυτή τη στιγμή ούτως ή άλλως έχει επιβληθεί στις τιμές ένα καπέλο κινδύνου. Υπό την έννοια αυτή δεν θεωρώ τόσο σημαντικό τον ρόλο των κερδοσκόπων», λέει ο γερμανός οικονομολόγος
Στην παρούσα φάση της ανάκαμψης της οικονομίας και ανεξαρτήτως των γεγονότων στην Αίγυπτο, οι επιχειρήσεις χρειάζονται περισσότερο πετρέλαιο, υπενθυμίζουμε στον κ. Φριτς.
«Πράγματι οι τιμές άρχισαν να ανεβαίνουν πριν ξεσπάσουν οι ταραχές στις Αίγυπτο. Μάλιστα η τιμή του πετρελαίου είχε πλησιάσει τα 100 δολάρια το βαρέλι. Αυτό έγινε επειδή τα μηνύματα για τις προοπτικές της οικονομίας ήταν θετικά. Τα στοιχεία παρέπεμπαν σε ανάκαμψη και η οικονομική αισιοδοξία συνοδεύτηκε από την άνοδο των μετοχών στα χρηματιστήρια. Πολλοί επενδυτές επένδυσαν λοιπόν στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου και αυτό επιδείνωσε την κατάσταση», υποστηρίζει ο Κάρστεν Φριτς.
«Τα αποθέματα είναι σε όλο τον κόσμο μεγάλα»
Ο οικονομολόγος της Commerzbank δεν θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο μιας νέας πετρελαϊκής κρίσης και εξηγεί: «Τα αποθέματα είναι σε όλο τον κόσμο μεγάλα. Οι χώρες του OPEC έχουν επίσης τη δυνατότητα σε περίπτωση διακοπών της εξόρυξης να αναπληρώσουν με τα αποθέματα τους τις απώλειες. Έτσι λοιπόν εκτιμούμε ότι κάποια στιγμή η τιμή του αργού πετρελαίου θα πέσει σύντομα κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι».
Μέχρι να έλθει αυτή η στιγμή κανείς δεν γνωρίζει ποιο ύψος θα φτάσουν οι τιμές. Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος σημειώνει πάλι μεγάλα κέρδη και αυτό με τη σειρά του έχει επιπτώσεις στην τσέπη του καταναλωτή.
«Η άμεση επίπτωση αυτής της εξέλιξης είναι ότι θα αυξηθεί και πάλι η τιμή των καυσίμων στα πρατήρια. Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί θα αγοράζουν ακριβότερα την βενζίνη και το πετρέλαιο. Με λίγα λόγια θα έχουν λιγότερα χρήματα για να διαθέσουν στην κατανάλωση άλλων προϊόντων και αυτό ασφαλώς θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ζήτηση», καταλήγει .
source:deutschewelle
Μόνο την περασμένη χρονιά οι τιμές αυξήθηκαν σε ποσοστό που υπερβαίνει το 30%. Η αύξηση της τιμής κάποιων μετάλλων, όπως του ψευδάργυρου και του χαλκού ξεπέρασε το 40%. Η τιμή του πετρελαίου ακολουθεί επίσης ανοδική πορεία και μάλιστα πρόσφατα η τιμή του αργού ξεπέρασε τα 100 δολάρια το βαρέλι. Οι οδηγοί το ένιωσαν πολύ σύντομα στα πρατήρια καυσίμων. Οι εταιρείες από την πλευρά τους παραπέμπουν στις ταραχές που γίνονται στην Αίγυπτο, η οποία μπορεί να μην είναι τόσο σημαντική ως πετρελαϊκή χώρα, ελέγχει όμως τη διώρυγα του Σουέζ. Και από εκεί ως γνωστόν περνάει το πετρέλαιο που προορίζεται για την Ευρώπη. Και όπως εξηγεί ο Κάρστεν Φριτς, ειδικο οικονομολόγος της Commerzbank για ενεργειακά θέματα: «Είναι ο φόβος ότι οι ταραχές στην Αίγυπτο θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αποκλεισμό αυτού του σημαντικού για τις μεταφορές διαύλου. Υπάρχει επίσης η βάσιμη ανησυχία ότι το κύμα της εξέγερσης μπορεί να περάσει και σε άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες της περιοχής, όπως την Αλγερία και τη Λιβύη. Μια τέτοια εξέλιξη θα είχε ισχυρές επιπτώσεις στην προσφορά πετρελαίου.
«Δεν θεωρώ τόσο σημαντικό το ρόλο των κερδοσκόπων»
Όμως, δεν είναι μόνο η Αίγυπτος το πρόβλημα. Στην υπόθεση έχουν βάλει για μια ακόμη φορά το χέρι τους οι κερδοσκόποι. «Με την δραστηριότητά τους συμβάλλουν στην εκτόξευση των τιμών στα ύψη. Όμως το σημαντικότερο είναι ότι αυτή τη στιγμή ούτως ή άλλως έχει επιβληθεί στις τιμές ένα καπέλο κινδύνου. Υπό την έννοια αυτή δεν θεωρώ τόσο σημαντικό τον ρόλο των κερδοσκόπων», λέει ο γερμανός οικονομολόγος
Στην παρούσα φάση της ανάκαμψης της οικονομίας και ανεξαρτήτως των γεγονότων στην Αίγυπτο, οι επιχειρήσεις χρειάζονται περισσότερο πετρέλαιο, υπενθυμίζουμε στον κ. Φριτς.
«Πράγματι οι τιμές άρχισαν να ανεβαίνουν πριν ξεσπάσουν οι ταραχές στις Αίγυπτο. Μάλιστα η τιμή του πετρελαίου είχε πλησιάσει τα 100 δολάρια το βαρέλι. Αυτό έγινε επειδή τα μηνύματα για τις προοπτικές της οικονομίας ήταν θετικά. Τα στοιχεία παρέπεμπαν σε ανάκαμψη και η οικονομική αισιοδοξία συνοδεύτηκε από την άνοδο των μετοχών στα χρηματιστήρια. Πολλοί επενδυτές επένδυσαν λοιπόν στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου και αυτό επιδείνωσε την κατάσταση», υποστηρίζει ο Κάρστεν Φριτς.
«Τα αποθέματα είναι σε όλο τον κόσμο μεγάλα»
Ο οικονομολόγος της Commerzbank δεν θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο μιας νέας πετρελαϊκής κρίσης και εξηγεί: «Τα αποθέματα είναι σε όλο τον κόσμο μεγάλα. Οι χώρες του OPEC έχουν επίσης τη δυνατότητα σε περίπτωση διακοπών της εξόρυξης να αναπληρώσουν με τα αποθέματα τους τις απώλειες. Έτσι λοιπόν εκτιμούμε ότι κάποια στιγμή η τιμή του αργού πετρελαίου θα πέσει σύντομα κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι».
Μέχρι να έλθει αυτή η στιγμή κανείς δεν γνωρίζει ποιο ύψος θα φτάσουν οι τιμές. Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος σημειώνει πάλι μεγάλα κέρδη και αυτό με τη σειρά του έχει επιπτώσεις στην τσέπη του καταναλωτή.
«Η άμεση επίπτωση αυτής της εξέλιξης είναι ότι θα αυξηθεί και πάλι η τιμή των καυσίμων στα πρατήρια. Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί θα αγοράζουν ακριβότερα την βενζίνη και το πετρέλαιο. Με λίγα λόγια θα έχουν λιγότερα χρήματα για να διαθέσουν στην κατανάλωση άλλων προϊόντων και αυτό ασφαλώς θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ζήτηση», καταλήγει .
source:deutschewelle