p

Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011

Θεσσαλονίκη-Χαλκιδική:Εργα στο δρόμο-καρμανιόλα Θέρμης - Γαλάτιστας

Στη βελτίωση του δρόμου που συνδέει τη Θέρμη με τη Γαλάτιστα Χαλκιδικής, μήκους 20,4 χλμ. (τρία χιλιόμετρα είναι ήδη κατασκευασμένα), προχωράει η «Εγνατία Οδός ΑΕ», με συνολικό προϋπολογισμό 36 εκατομμυρίων ευρώ.


Οσον αφορά το δρόμο-καρμανιόλα, για τον οποίο σχεδιάστηκε διαφορετική χάραξη, υπήρξαν σχέδια και προμελέτες ώστε να αποτελέσει ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, δεδομένου ότι εξυπηρετεί όλη τη βόρεια Χαλκιδική, τη Σιθωνία και το Αγιον Ορος. Τελικά, αποφασίστηκε να διαπλατυνθεί και να αποκτήσει στηθαίο ασφαλείας και 12 ισόπεδους κόμβους στην υπάρχουσα χάραξη. Το τμήμα, άλλωστε, από τη Γαλάτιστα μέχρι τον Πολύγυρο έχει κατασκευαστεί εδώ και πολλά χρόνια και με το συγκεκριμένο τμήμα σχεδόν ολοκληρώνεται ο βόρειος άξονας της Χαλκιδικής.

Ο σχετικός διαγωνισμός που προκήρυξε η εταιρία ολοκληρώθηκε και το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση Προσπελασιμότητας», συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής).

Ο σημερινός δρόμος, που χαρακτηρίζεται εθνική οδός, είναι στενός και σε πάρα πολλές θέσεις το πλάτος του περιορίζεται στα 6,5 μέτρα, εγείροντας θέματα ασφάλειας. Είναι χαρακτηριστικό ότι διέρχεται από μια σειρά κατοικημένων περιοχών (Θέρμη, Λουτρά Θέρμης, Νέα Ραιδεστός, Βασιλικά, Αγία Αναστασία, Γαλαρινό), εμφανίζοντας μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους, ειδικά το καλοκαίρι. Επίσης, εξυπηρετεί το ΒΙΠΑ Θέρμης, την προγραμματισμένη Ζώνη Καινοτομίας στην περιοχή ΣΕΔΕΣ, αλλά και περιοχές με διαρκώς αυξανόμενη οικιστική ανάπτυξη - αστικοποίηση. Οι στροφές είναι πολλές, το οδόστρωμα στα περισσότερα σημεία κατεστραμμένο και οι κίνδυνοι διαρκείς.

Το υπό βελτίωση τμήμα του δρόμου, από την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Ν. Μουδανιών μέχρι τον ισόπεδο κόμβο παράκαμψης της Γαλάτιστας, όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη, δεν έχει καλά γεωμετρικά χαρακτηριστικά, τα οχήματα αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες, υπάρχει σχεδόν ανεξέλεγκτη κάθετη κίνηση, υπάρχουν πολλές στροφές, περιορισμένη ορατότητα και αυξημένη τοπική κίνηση, με αποτέλεσμα σε συνδυασμό με τη στενότητα του οδοστρώματος το επίπεδο οδικής ασφάλειας να είναι -το λιγότερο- προβληματικό.

Κάποιες παρεμβάσεις έγιναν στο παρελθόν (ανακατασκευή ισόπεδων κόμβων Λακκιάς και Φιλοθέης, ασφαλτικά και σήμανση σε πέντε θέσεις), όμως στο σύνολό του ο δρόμος κρίνεται επικίνδυνος, αν και ιδιαίτερα κρίσιμος για το σύνολο της ανάπτυξης της Χαλκιδικής. Τα επιμελητήρια του νομού και οι τοπικοί φορείς στο σύνολό τους έχουν διαμαρτυρηθεί πολλές φορές για την κατάσταση που επικρατεί, επισημαίνοντας ότι πέρα από την οδική ασφάλεια υπάρχουν και ζητήματα αναπτυξιακά (τουρισμός στο Αγιον Ορος, το βόρειο τμήμα του νομού και τη Σιθωνία, διακίνηση προϊόντων δύο νομών).

Οι παρεμβάσεις

Στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται ότι το πλάτος θα αυξηθεί στα 11 μέτρα (σε ορισμένα σημεία θα περιορίζεται και στα 9) και θα δημιουργηθεί μια λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και μια λωρίδα πολλαπλών χρήσεων.

Θα αναμορφωθούν 12 ισόπεδοι κόμβοι: Θέρμης, Διεύθυνσης Συγκοινωνιών, Σουρωτής, Περιστεράς, δυτικής εισόδου Βασιλικών (Σφαγείων), Αγίας Αναστασίας, Γαλαρινού, Γαλάτιστας και στις χιλιομετρικές θέσεις 23,89 χλμ. (σύνδεση με παλιά εθνική οδό), 27 χλμ. (σύνδεση με παλιά εθνική οδό), 27,35 χλμ. και 28 χλμ. (Σφαγεία). Επίσης θα κατασκευαστούν πεζοδρόμια και αποχετευτικά, ενώ θα τοποθετηθεί σήμανση, διαγράμμιση, ανακλαστήρες, στηθαία ασφαλείας, φανάρια και ηλεκτροφωτισμός.

Από το 1968!

Η κατασκευή του δρόμου πέρασε από πολλά... κύματα. Αλλωστε, είναι χαρακτηριστικό ότι επί δεκαετίες σχεδιαζόταν η δημιουργία νέου δρόμου που θα συνέδεε την Πυλαία με τη Γαλάτιστα, με νέα χάραξη (β' ανατολική περιφερειακή) και όπως πολλά άλλα έργα χάθηκε μεταξύ των συμφερόντων (καταπατήσεις, επεκτάσεις, αυθαίρετα κ.λπ.) και των εξαγγελιών. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι ο συγκεκριμένος σχεδιασμός εκκρεμεί από το 1968! Το 1985 έγιναν τα πρώτα σχέδια (για δρόμο με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση...) για να καταλήξουμε στο 2011 και στην υπάρχουσα χάραξη ως τη μόνη εφικτή λύση για ένα δρόμο από τους πλέον επικίνδυνους στην Κεντρική Μακεδονία.

Ο υπάρχων δρόμος κατασκευάστηκε το 1916 από τα στρατεύματα της «Αντάντ» και ασφαλτοστρώθηκε στη διάρκεια του μεσοπολέμου. Εκτοτε έχουν γίνει σχεδόν μόνο ασφαλτοστρώσεις.

source:agelioforos