Άδικος κόπος ή ανάγκη η από γενιά σε γενιά τρυφερή παράδοση την οποία όλοι έχουμε συνδέσει με τα παιδικά μας χρόνια;
Πολλές μητέρες μάς στέλνουν ερωτήσεις για τη σημασία που έχει η λεκτική επικοινωνία με το μωρό τους από τα πρώτα βρεφικά του χρόνια. Είναι γενικά παραδεκτό πως η χρήση της ομιλίας μεταξύ μητέρας – παιδιού είναι καίριας σημασίας όχι μόνο στη γλωσσική του ανάπτυξη, αλλά και στο γενικότερο χτίσιμο των συνολικών του γνωστικών δεξιοτήτων. Άρα το διάβασμα ενός παραμυθιού σε ένα μωρό αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Τι πρέπει να περιμένουμε λοιπόν από την ανάγνωση ενός παραμυθιού από ένα μωρό ανάλογα με την ηλικία του;
Έως 6 έξι μηνών: σίγουρα η ανάγνωση μιας απλής ιστορίας μπορεί να το ηρεμήσει.
Έξι έως οκτώ μηνών: μπορεί να αρχίσει να εξερευνά ένα βιβλίο αγγίζοντας και ψάχνοντας το. Είναι πιθανό να εντυπωσιαστεί από μια εικόνα με έντονα χρώματα.
Εννέα έως έντεκα μηνών: μπορεί να έχει επιλέξει την αγαπημένη του εικόνα.
Δώδεκα έως 18 μηνών: μπορεί να έχει αρχίσει να γυρίζει μόνο του τις σελίδες, να έχει αρχίσει να το ζητάει και να έχει επιλέξει το αγαπημένο του για ανάγνωση.
Δύο έως τριών ετών: είναι πιθανό να έχει αρχίσει να καταλαβαίνει το νόημα της ιστορίας που ακούει. Μπορεί να συνδέει μια εικόνα του βιβλίου με τη συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο και μπορεί πλέον να μας ζητά να του διαβάσουμε την ίδια ιστορία πάλι και πάλι.
Είναι νωρίς να αρχίσουμε το διάβασμα σε ένα παιδί έξι μηνών;
Κατ’ αρχάς ποτέ δεν είναι νωρίς. Αν και ίσως ένα μωρό έξι μηνών μπορεί να φαίνεται μικρό για να του διαβάζουμε ένα βιβλίο, θα πρέπει να γνωρίζουμε πως πολλές επικοινωνιακές ικανότητες αναπτύσσονται σε αυτή την ηλικία. Σίγουρα όμως η αγάπη για τα βιβλία αρχίζει να χτίζεται τόσο νωρίς.
Τι γίνεται όταν ένα μωρό είναι τόσο δραστήριο που δεν θέλει να ακούσει μια ιστορία;
Θα πρέπει να εισαγάγουμε την επικοινωνία στην καθημερινότητα του, π.χ. το διάβασμα μιας ιστορίας ή τη διήγηση της ή ένα τραγούδι. Αν αντιδρά, μπορεί όλα αυτά να είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε άλλες δραστηριότητες ή το τελείωμα της μέρας στο κρεβάτι του.
Ξέρουμε πως είναι σημαντικό να μιλάμε σε ένα μωρό πέντε μηνών· Μας καταλαβαίνει όμως;
Αν και δεν μας καταλαβαίνει, σίγουρα η ομιλία μας βοηθά στην ανάπτυξη του. Όταν ακούει από εμάς τις ίδιες λέξεις, ο εγκέφαλος του ενεργοποιείται, και όσα περισσότερα ακούει τόσο αυτή η ενεργοποίηση είναι εντονότερη. Όταν του περιγράφουμε τι γίνεται κάθε στιγμή, τον χώρο όπου είμαστε και ποιους συναντούμε, βοηθάμε το μωρό να αναπτύξει τις επικοινωνιακές του ικανότητες.
http://toblogtonkirion.gr
Πολλές μητέρες μάς στέλνουν ερωτήσεις για τη σημασία που έχει η λεκτική επικοινωνία με το μωρό τους από τα πρώτα βρεφικά του χρόνια. Είναι γενικά παραδεκτό πως η χρήση της ομιλίας μεταξύ μητέρας – παιδιού είναι καίριας σημασίας όχι μόνο στη γλωσσική του ανάπτυξη, αλλά και στο γενικότερο χτίσιμο των συνολικών του γνωστικών δεξιοτήτων. Άρα το διάβασμα ενός παραμυθιού σε ένα μωρό αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Τι πρέπει να περιμένουμε λοιπόν από την ανάγνωση ενός παραμυθιού από ένα μωρό ανάλογα με την ηλικία του;
Έως 6 έξι μηνών: σίγουρα η ανάγνωση μιας απλής ιστορίας μπορεί να το ηρεμήσει.
Έξι έως οκτώ μηνών: μπορεί να αρχίσει να εξερευνά ένα βιβλίο αγγίζοντας και ψάχνοντας το. Είναι πιθανό να εντυπωσιαστεί από μια εικόνα με έντονα χρώματα.
Εννέα έως έντεκα μηνών: μπορεί να έχει επιλέξει την αγαπημένη του εικόνα.
Δώδεκα έως 18 μηνών: μπορεί να έχει αρχίσει να γυρίζει μόνο του τις σελίδες, να έχει αρχίσει να το ζητάει και να έχει επιλέξει το αγαπημένο του για ανάγνωση.
Δύο έως τριών ετών: είναι πιθανό να έχει αρχίσει να καταλαβαίνει το νόημα της ιστορίας που ακούει. Μπορεί να συνδέει μια εικόνα του βιβλίου με τη συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο και μπορεί πλέον να μας ζητά να του διαβάσουμε την ίδια ιστορία πάλι και πάλι.
Είναι νωρίς να αρχίσουμε το διάβασμα σε ένα παιδί έξι μηνών;
Κατ’ αρχάς ποτέ δεν είναι νωρίς. Αν και ίσως ένα μωρό έξι μηνών μπορεί να φαίνεται μικρό για να του διαβάζουμε ένα βιβλίο, θα πρέπει να γνωρίζουμε πως πολλές επικοινωνιακές ικανότητες αναπτύσσονται σε αυτή την ηλικία. Σίγουρα όμως η αγάπη για τα βιβλία αρχίζει να χτίζεται τόσο νωρίς.
Τι γίνεται όταν ένα μωρό είναι τόσο δραστήριο που δεν θέλει να ακούσει μια ιστορία;
Θα πρέπει να εισαγάγουμε την επικοινωνία στην καθημερινότητα του, π.χ. το διάβασμα μιας ιστορίας ή τη διήγηση της ή ένα τραγούδι. Αν αντιδρά, μπορεί όλα αυτά να είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε άλλες δραστηριότητες ή το τελείωμα της μέρας στο κρεβάτι του.
Ξέρουμε πως είναι σημαντικό να μιλάμε σε ένα μωρό πέντε μηνών· Μας καταλαβαίνει όμως;
Αν και δεν μας καταλαβαίνει, σίγουρα η ομιλία μας βοηθά στην ανάπτυξη του. Όταν ακούει από εμάς τις ίδιες λέξεις, ο εγκέφαλος του ενεργοποιείται, και όσα περισσότερα ακούει τόσο αυτή η ενεργοποίηση είναι εντονότερη. Όταν του περιγράφουμε τι γίνεται κάθε στιγμή, τον χώρο όπου είμαστε και ποιους συναντούμε, βοηθάμε το μωρό να αναπτύξει τις επικοινωνιακές του ικανότητες.
http://toblogtonkirion.gr