«ΠΑΓΩΝΟΥΝ» ΟΙ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΔΑΝΕΙΑ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ, ΕΝΩ «ΦΟΥΝΤΩΝΕΙ» ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ»
* Οι διαπραγματεύσεις για τις τιμές διοδίων, ίσως φέρουν παράταση της εκμετάλλευσης από την εταιρία
Έντονος προβληματισμός για το μέλλον των εργασιών στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα επικρατεί στην εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» μετά τη διεύρυνση του φαινομένου «Δεν πληρώνω» και τα διαφυγόντα έσοδα, αλλά και την καθυστέρηση εκ μέρους του δημοσίου καταβολής σημαντικών ποσών έναντι της παραχωρησιούχου, όπως μεταξύ άλλων 27 εκατ. € από επιστροφή ΦΠΑ.
Την ίδια ώρα στελέχη της εταιρίας δηλώνουν «ότι συζητείται μεταξύ άλλων η πρόταση του δημόσιου περί μείωσης της τιμής των διοδίων για τα υπό κατασκευή τμήματα», ωστόσο χαρακτηρίζουν «αισιόδοξο το σενάριο να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις μέσα στον Μάρτιο», με αφορμή και τις πρόσφατες δηλώσεις του υφυπουργού κ. Μαγκριώτη.
Όπως εξηγούν στην «Ε», τόσο ο γενικός διευθυντής κ. Γκατσώνης, όσο ο διευθυντής λειτουργίας και συντήρησης κ. Γιάννης Νασούλης και ο προϊστάμενος οδικής λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου Χάρης Καρανδεινός «αυτήν τη στιγμή τα οικονομικά δεδομένα δεν επιτρέπουν στην εταιρία να συνεχίσει απρόσκοπτα το έργο της, καθώς εκτός από τη μειωμένη κυκλοφορία υπάρχουν από τη μία τα διαφυγόντα έσοδα από τους οδηγούς που δεν πληρώνουν και από την άλλη έχουν «παγώσει» πληρωμές από το δημόσιο, η δανειοδότηση από τις τράπεζες (από τον Νοέμβριο) και η αύξηση της τάξης του 33,3% στις τιμές των διοδίων που προέβλεπε η σύμβαση, αρχές του έτους και δεν εφαρμόστηκε, λόγω των συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων με το δημόσιο. Αν δεν τρέξει ρευστό μέσα στον Απρίλιο, κινδυνεύουν να σταματήσουν οι εργασίες. Και είναι κρίμα να σημειωθεί μια τέτοια εξέλιξη, όταν η πρόοδος του έργου είναι καλή και υπάρχει ευνοϊκή χρηματοδότηση με επιτόκια της τάξεως του 2-2,5%» τονίζουν χαρακτηριστικά τα στελέχη της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».
Σύμφωνα με τον κ. Γκατσώνη «τα διόδια αποτελούν το οξυγόνο του σπουδαίου αυτού έργου για να απελευθερωθούν και οι υπόλοιπες πηγές χρηματοδότησης. Κάθε 1 ευρώ από διόδια εξασφαλίζει συνολικά 5 ευρώ στο έργο από τις υπόλοιπες πηγές. Ουσιαστικά ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο 1,3 δισ., εκ των οποίων τα διόδια συνεισφέρουν το 23%, η κρατική συμβολή (συγχρ/τηση ΕΕ) το 23%, τα ίδια κεφάλαια των μετόχων το 10%, και ο δανεισμός μέσω τραπεζών ποσοστό 44%.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, ερωτηθείς ο γενικός διευθυντής της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» κ. Γκατσώνης «αν η επιμήκυνση του χρόνου εκμετάλλευσης του δρόμου Μαλιακός-Κλειδί αποτελούσε μια λύση», η απάντησή του ήταν: «Μια επέκταση θα βοηθούσε τη διαπραγμάτευση».
Να σημειωθεί πως ήδη, λόγω καθυστέρησης που παρατηρείται στις απαλλοτριώσεις το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης του έργου πήγε πίσω 10-12 μήνες.
Σύμφωνα με τον κ. Γκατσώνη «το υπουργείο υποδομών σε αυτό το κομμάτι, έχει επιταχύνει τις διαδικασίες απαλλοτρίωσης έτσι ώστε οι υπολειπόμενοι χώροι να μπορούν πολύ σύντομα να δοθούν για κατασκευή».
Σήμερα η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται συνολικά στο 57%. Η πρόοδος των σηράγγων βρίσκεται περίπου στο 75% ενώ η πρόοδος για τα ανοιχτά τμήματα – τον νέο αυτοκινητόδρομο δηλαδή – βρίσκεται περίπου στο 25%.
Αναλυτικότερα η πορεία των εργασιών είναι η εξής: Σήραγγα Τ1 (2 χλμ) διάνοιξη 100%, τελική επένδυση 88%, σήραγγα Τ2 (6 χλμ) διάνοιξη 83%, επένδυση 41% και σήραγγα Τ3 (3 χλμ) διάνοιξη 70%, επένδυση 15%.
Έτσι τα νέα τμήματα προβλέπεται με τα σημερινά δεδομένα να δοθούν στην κυκλοφορία περίπου το καλοκαίρι του 2013.
Υπενθυμίζεται πως η σύμβαση δίνει το δικαίωμα στο κράτος να εισπράττει ποσοστά από τα διόδια άνω του 50% κατά μέσο όρο από την έναρξη λειτουργίας του νέου αυτοκινητόδρομου δηλαδή από το καλοκαίρι του 2013. Στη συνέχεια της συζήτησης και εξηγώντας την αναγκαιότητα πληρωμής των διοδίων, ο κ. Γκατσώνης ανέφερε πως «μέχρι τώρα έχουν δαπανηθεί 800 εκατ. ευρώ στο έργο ενώ από τα διόδια έχουν εισπραχθεί 136 εκατ. ευρώ», ενώ σχολιάζοντας το κίνημα «Δεν πληρώνω» αναλύει το προφίλ των οδηγών αυτών, οι οποίοι χωρίζονται σε 4 ουσιαστικά κατηγορίες. Οι επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών, οι ιδεολόγοι, οι οδηγοί που κάνουν μικρές αποστάσεις και οι ευκαιριακοί αντιφρονούντες.
«Η περίπτωση των οδηγών φορτηγών είναι η πιο περίεργη, σύμφωνα με τον διευθυντή της εταιρίας, καθώς τόσο οι οδηγοί, όσο και οι εταιρίες όπου ανήκουν συμπεριλαμβάνουν το κόστος των διοδίων στο κόστος της μεταφοράς που μετακυλίουν στους πελάτες τους. Πρόκειται παράλληλα για τους πιο συχνότερους χρήστες, που απολαμβάνουν τους ποιοτικούς δρόμους και τις υπηρεσίες και προκαλούν τη μεγαλύτερη φθορά σ’ αυτούς. Με την άρνησή τους να μην πληρώσουν διόδια κερδοσκοπούν εις βάρος των υπολοίπων οδηγών, της εταιρίας, των 2000 και πλέον απασχολούμενων στο έργο, θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο τη βιωσιμότητά του. Σε ορισμένες περιπτώσεις και τις ίδιες τις ζωές των υπαλλήλων στους σταθμούς διοδίων, αφού περνούν από τη στενή λωρίδα των ταμείων με ταχύτητες που φθάνουν τα 80-90 χλμ., ενώ η τακτική που ακολουθούν είναι ο πρώτος οδηγός να ανεβάζει την μπάρα και το κονβόι εν συνεχεία περνά γρήγορα. Έχουν καταγραφεί ακόμα και περιπτώσεις, στις οποίες κατέστρεψαν στο πέρασμα τους τις μπάρες, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και διερχόμενους οδηγούς» εξηγεί ο κ. Χάρης Καρανδεινός.
Όσον αφορά στους ιδεολόγους, ο κ. Γκατσώνης αναρωτιέται «ποιο μοντέλο χρηματοδότησης προτείνουν αυτοί, για να κατασκευαστούν οι σύγχρονοι αυτοί αυτοκινητόδρομοι που τόσο χρειάζεται η χώρα».
Για τους οδηγούς που μετακινούνται στον αυτοκινητόδρομο σε μικρές αποστάσεις λόγω έλλειψης τοπικού δικτύου, η εταιρία μελετά την εφαρμογή λύσης για όσους χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων eway.
Όσον αφορά στην τροπολογία Ρέππα η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 3.3.2011 και την ένταξη της άρνησης καταβολής των διοδίων στο ΚΟΚ η εταιρία εκτιμά ότι «το ποσοστό αυτών που δεν πληρώνουν θα μειωθεί σημαντικά» και διευκρινίζει πως « το πρόστιμο των 200 ευρώ που επιβάλλεται για την άρνηση καταβολής των διοδίων πηγαίνει εξολοκλήρου στα δημόσια έσοδα».
Ο κ. Γκατσώνης θεωρεί «δίκαιο το σύστημα πληρωμής των έργων μέσω της καταβολής διοδίων από τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου και όχι γενικά απ’ όλους τους Ελληνες φορολογούμενους, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα και συμπληρώνει με νόημα πως «το δεν πληρώνω έχει μεγάλο κόστος για όλους τους συνεπείς πολίτες και δεν αποτελεί και λύση».
Στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» πάντως αισιοδοξούν πως «χρόνο με τον χρόνο οι πολίτες διαπιστώνουν τη χρησιμότητα του έργου, και την ποιότητα των δρόμων, η οποία θα παραμένει συνεχώς υψηλή (σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν).
Ανοίγουν οι πόρτες για το κοινό
Επίσκεψη στα έργα των σηράγγων των Τεμπών, προκειμένου να ενημερωθεί η κοινή γνώμη για την πορεία των εργασιών, αλλά κυρίως για τη σπουδαιότητα του έργου, κατανοώντας ταυτόχρονα την αναγκαιότητα καταβολής των διοδίων διοργανώνει η εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» το Σάββατο 19 Μαρτίου. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να τηλεφωνούν στο 2410- 741440 για να δηλώσουν συμμετοχή έτσι ώστε να γίνει ο σωστός προγραμματισμός.
source:eleutheria
* Οι διαπραγματεύσεις για τις τιμές διοδίων, ίσως φέρουν παράταση της εκμετάλλευσης από την εταιρία
Έντονος προβληματισμός για το μέλλον των εργασιών στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα επικρατεί στην εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» μετά τη διεύρυνση του φαινομένου «Δεν πληρώνω» και τα διαφυγόντα έσοδα, αλλά και την καθυστέρηση εκ μέρους του δημοσίου καταβολής σημαντικών ποσών έναντι της παραχωρησιούχου, όπως μεταξύ άλλων 27 εκατ. € από επιστροφή ΦΠΑ.
Την ίδια ώρα στελέχη της εταιρίας δηλώνουν «ότι συζητείται μεταξύ άλλων η πρόταση του δημόσιου περί μείωσης της τιμής των διοδίων για τα υπό κατασκευή τμήματα», ωστόσο χαρακτηρίζουν «αισιόδοξο το σενάριο να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις μέσα στον Μάρτιο», με αφορμή και τις πρόσφατες δηλώσεις του υφυπουργού κ. Μαγκριώτη.
Όπως εξηγούν στην «Ε», τόσο ο γενικός διευθυντής κ. Γκατσώνης, όσο ο διευθυντής λειτουργίας και συντήρησης κ. Γιάννης Νασούλης και ο προϊστάμενος οδικής λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου Χάρης Καρανδεινός «αυτήν τη στιγμή τα οικονομικά δεδομένα δεν επιτρέπουν στην εταιρία να συνεχίσει απρόσκοπτα το έργο της, καθώς εκτός από τη μειωμένη κυκλοφορία υπάρχουν από τη μία τα διαφυγόντα έσοδα από τους οδηγούς που δεν πληρώνουν και από την άλλη έχουν «παγώσει» πληρωμές από το δημόσιο, η δανειοδότηση από τις τράπεζες (από τον Νοέμβριο) και η αύξηση της τάξης του 33,3% στις τιμές των διοδίων που προέβλεπε η σύμβαση, αρχές του έτους και δεν εφαρμόστηκε, λόγω των συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων με το δημόσιο. Αν δεν τρέξει ρευστό μέσα στον Απρίλιο, κινδυνεύουν να σταματήσουν οι εργασίες. Και είναι κρίμα να σημειωθεί μια τέτοια εξέλιξη, όταν η πρόοδος του έργου είναι καλή και υπάρχει ευνοϊκή χρηματοδότηση με επιτόκια της τάξεως του 2-2,5%» τονίζουν χαρακτηριστικά τα στελέχη της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».
Σύμφωνα με τον κ. Γκατσώνη «τα διόδια αποτελούν το οξυγόνο του σπουδαίου αυτού έργου για να απελευθερωθούν και οι υπόλοιπες πηγές χρηματοδότησης. Κάθε 1 ευρώ από διόδια εξασφαλίζει συνολικά 5 ευρώ στο έργο από τις υπόλοιπες πηγές. Ουσιαστικά ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο 1,3 δισ., εκ των οποίων τα διόδια συνεισφέρουν το 23%, η κρατική συμβολή (συγχρ/τηση ΕΕ) το 23%, τα ίδια κεφάλαια των μετόχων το 10%, και ο δανεισμός μέσω τραπεζών ποσοστό 44%.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, ερωτηθείς ο γενικός διευθυντής της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» κ. Γκατσώνης «αν η επιμήκυνση του χρόνου εκμετάλλευσης του δρόμου Μαλιακός-Κλειδί αποτελούσε μια λύση», η απάντησή του ήταν: «Μια επέκταση θα βοηθούσε τη διαπραγμάτευση».
Να σημειωθεί πως ήδη, λόγω καθυστέρησης που παρατηρείται στις απαλλοτριώσεις το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης του έργου πήγε πίσω 10-12 μήνες.
Σύμφωνα με τον κ. Γκατσώνη «το υπουργείο υποδομών σε αυτό το κομμάτι, έχει επιταχύνει τις διαδικασίες απαλλοτρίωσης έτσι ώστε οι υπολειπόμενοι χώροι να μπορούν πολύ σύντομα να δοθούν για κατασκευή».
Σήμερα η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται συνολικά στο 57%. Η πρόοδος των σηράγγων βρίσκεται περίπου στο 75% ενώ η πρόοδος για τα ανοιχτά τμήματα – τον νέο αυτοκινητόδρομο δηλαδή – βρίσκεται περίπου στο 25%.
Αναλυτικότερα η πορεία των εργασιών είναι η εξής: Σήραγγα Τ1 (2 χλμ) διάνοιξη 100%, τελική επένδυση 88%, σήραγγα Τ2 (6 χλμ) διάνοιξη 83%, επένδυση 41% και σήραγγα Τ3 (3 χλμ) διάνοιξη 70%, επένδυση 15%.
Έτσι τα νέα τμήματα προβλέπεται με τα σημερινά δεδομένα να δοθούν στην κυκλοφορία περίπου το καλοκαίρι του 2013.
Υπενθυμίζεται πως η σύμβαση δίνει το δικαίωμα στο κράτος να εισπράττει ποσοστά από τα διόδια άνω του 50% κατά μέσο όρο από την έναρξη λειτουργίας του νέου αυτοκινητόδρομου δηλαδή από το καλοκαίρι του 2013. Στη συνέχεια της συζήτησης και εξηγώντας την αναγκαιότητα πληρωμής των διοδίων, ο κ. Γκατσώνης ανέφερε πως «μέχρι τώρα έχουν δαπανηθεί 800 εκατ. ευρώ στο έργο ενώ από τα διόδια έχουν εισπραχθεί 136 εκατ. ευρώ», ενώ σχολιάζοντας το κίνημα «Δεν πληρώνω» αναλύει το προφίλ των οδηγών αυτών, οι οποίοι χωρίζονται σε 4 ουσιαστικά κατηγορίες. Οι επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών, οι ιδεολόγοι, οι οδηγοί που κάνουν μικρές αποστάσεις και οι ευκαιριακοί αντιφρονούντες.
«Η περίπτωση των οδηγών φορτηγών είναι η πιο περίεργη, σύμφωνα με τον διευθυντή της εταιρίας, καθώς τόσο οι οδηγοί, όσο και οι εταιρίες όπου ανήκουν συμπεριλαμβάνουν το κόστος των διοδίων στο κόστος της μεταφοράς που μετακυλίουν στους πελάτες τους. Πρόκειται παράλληλα για τους πιο συχνότερους χρήστες, που απολαμβάνουν τους ποιοτικούς δρόμους και τις υπηρεσίες και προκαλούν τη μεγαλύτερη φθορά σ’ αυτούς. Με την άρνησή τους να μην πληρώσουν διόδια κερδοσκοπούν εις βάρος των υπολοίπων οδηγών, της εταιρίας, των 2000 και πλέον απασχολούμενων στο έργο, θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο τη βιωσιμότητά του. Σε ορισμένες περιπτώσεις και τις ίδιες τις ζωές των υπαλλήλων στους σταθμούς διοδίων, αφού περνούν από τη στενή λωρίδα των ταμείων με ταχύτητες που φθάνουν τα 80-90 χλμ., ενώ η τακτική που ακολουθούν είναι ο πρώτος οδηγός να ανεβάζει την μπάρα και το κονβόι εν συνεχεία περνά γρήγορα. Έχουν καταγραφεί ακόμα και περιπτώσεις, στις οποίες κατέστρεψαν στο πέρασμα τους τις μπάρες, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και διερχόμενους οδηγούς» εξηγεί ο κ. Χάρης Καρανδεινός.
Όσον αφορά στους ιδεολόγους, ο κ. Γκατσώνης αναρωτιέται «ποιο μοντέλο χρηματοδότησης προτείνουν αυτοί, για να κατασκευαστούν οι σύγχρονοι αυτοί αυτοκινητόδρομοι που τόσο χρειάζεται η χώρα».
Για τους οδηγούς που μετακινούνται στον αυτοκινητόδρομο σε μικρές αποστάσεις λόγω έλλειψης τοπικού δικτύου, η εταιρία μελετά την εφαρμογή λύσης για όσους χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων eway.
Όσον αφορά στην τροπολογία Ρέππα η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 3.3.2011 και την ένταξη της άρνησης καταβολής των διοδίων στο ΚΟΚ η εταιρία εκτιμά ότι «το ποσοστό αυτών που δεν πληρώνουν θα μειωθεί σημαντικά» και διευκρινίζει πως « το πρόστιμο των 200 ευρώ που επιβάλλεται για την άρνηση καταβολής των διοδίων πηγαίνει εξολοκλήρου στα δημόσια έσοδα».
Ο κ. Γκατσώνης θεωρεί «δίκαιο το σύστημα πληρωμής των έργων μέσω της καταβολής διοδίων από τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου και όχι γενικά απ’ όλους τους Ελληνες φορολογούμενους, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα και συμπληρώνει με νόημα πως «το δεν πληρώνω έχει μεγάλο κόστος για όλους τους συνεπείς πολίτες και δεν αποτελεί και λύση».
Στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» πάντως αισιοδοξούν πως «χρόνο με τον χρόνο οι πολίτες διαπιστώνουν τη χρησιμότητα του έργου, και την ποιότητα των δρόμων, η οποία θα παραμένει συνεχώς υψηλή (σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν).
Ανοίγουν οι πόρτες για το κοινό
Επίσκεψη στα έργα των σηράγγων των Τεμπών, προκειμένου να ενημερωθεί η κοινή γνώμη για την πορεία των εργασιών, αλλά κυρίως για τη σπουδαιότητα του έργου, κατανοώντας ταυτόχρονα την αναγκαιότητα καταβολής των διοδίων διοργανώνει η εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» το Σάββατο 19 Μαρτίου. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να τηλεφωνούν στο 2410- 741440 για να δηλώσουν συμμετοχή έτσι ώστε να γίνει ο σωστός προγραμματισμός.
source:eleutheria