Μείωση των διοδίων από 25 έως 50% για μία τριετία, προτείνει το Δημόσιο στις τράπεζες και τις κατασκευαστικές που συμμετέχουν στα πέντε μεγάλα οδικά έργα των συμβάσεων παραχώρησης, όπως ανακοίνωσαν οι υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών κ.κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου και Δημήτρης Ρέππας.
Σημαντικότερο όμως ίσως είναι επιχειρείται ταυτόχρονα μείωση του δημόσιου χρέους μέσω των διοδίων, με «τρικ» του υπουργείου Οικονομικών. Το υπουργείο δεσμεύεται ότι θα συστήσει την εταιρεία «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι» η οποία θα τιτλοποιήσει («υποθηκεύσει») τα 20 δισ. ευρώ που θα εισέπραττε το κράτος έως τη λήξη των συμβάσεων.
Έτσι, επιδιώκει δύο στόχους. Ο πρώτος είναι να καλύψει τη μαύρη τρύπα που θα προκαλέσει στη χρηματοδότηση των έργων η μείωση των διοδίων. Ο δεύτερος είναι να μειώσει το δημόσιο χρέος με τα χρήματα που θα περισσέψουν, είτε μετατρέποντας τους τίτλους σε ομόλογα, είτε αξιοποιώντας τους στη δευτερογενή αγορά.
Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθεί ένας εγγυητικός λογαριασμός ύψους 500 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό, για να ανοίξουν και πάλι οι τράπεζες τις κάνουλες της χρηματοδότησης των έργων που έχουν κλείσει εδώ και μήνες.
Οι περίπλοκες αυτές τακτικές που θέλει να ακολουθήσει η κυβέρνηση καταδεικνύουν πόσο άρρηκτα συνδεδεμένο είναι το θέμα των διοδίων με τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας.
Το «δέντρο» στην υπόθεση είναι να μειωθούν τα διόδια για να σταματήσουν οι κοινωνικές αντιδράσεις. Το «δάσος», είναι ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να παγώσουν τα έργα γιατί αυτομάτως θα βγουν από την οικονομία επενδύσεις 8,7 δισ. ευρώ και θα προκληθούν αλυσιδωτές επιπτώσεις στην ανάπτυξη, την απασχόληση, αλλά και τη διεθνή εικόνα της χώρας που αναζητεί εξωτερικούς επενδυτές.
Επίσης, μπορεί -εφόσον επέλθει η συμφωνία- οι χρήστες των αυτοκινητοδρόμων να πληρώνουν λιγότερα χρήματα σε κάθε διέλευση, όμως το τελικό βάρος θα πληρώσει και πάλι ο Έλληνας φορολογούμενος.
Και αυτό γιατί ανεξάρτητα εάν ταξιδεύει η όχι στους νέους δρόμους, «υποθηκεύονται» τα χρήματα που θα έπαιρνε το κράτος από τα διόδια και θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν άλλες κοινωνικές ανάγκες.
ΔΙΟΔΙΑ
Τα διόδια θα μειωθούν εάν αποδεχτούν την πρόταση της κυβέρνησης και τα άλλα δύο μέρη που έβαλαν τις υπογραφές τους στις συμβάσεις του 2007: Οι 43 τράπεζες και οι 22 κατασκευαστικές.
Ο κ. Ρέππας εμφανίστηκε αισιόδοξος και εξήγησε ότι πέρα από τις οικονομικές πρωτοβουλίες του κ. Παπακωνσταντίνου υπάρχουν σημαντικές τεχνικές λεπτομέρειες.
Η πρόταση αφορά μείωση για τρία χρόνια στις τιμές από 25% έως 30% στα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που έχουν κατασκευαστεί όπως η Κορίνθου – Τριπόλεως και μπορεί να φτάσει το 50% στα υπό κατασκευή τμήματα όπως η Κορίνθου – Πατρών.
Επίσης, σε διάστημα δύο ετών θα πρέπει να λειτουργεί το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει ο χρήστης, ενώ θα κατασκευαστούν τοπικές οδοί και θα υπάρξουν εκπτωτικές πολιτικές για συχνούς χρήστες.
Τέλος, θα μετατεθεί για αργότερα η κατασκευή τμημάτων με τεχνική δυσκολία ή με αρνητικές αποφάσεις του ΣτΕ, για να περιορισθεί το συνολικό κατασκευαστικό κόστος.
source:adesmeftos
Σημαντικότερο όμως ίσως είναι επιχειρείται ταυτόχρονα μείωση του δημόσιου χρέους μέσω των διοδίων, με «τρικ» του υπουργείου Οικονομικών. Το υπουργείο δεσμεύεται ότι θα συστήσει την εταιρεία «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι» η οποία θα τιτλοποιήσει («υποθηκεύσει») τα 20 δισ. ευρώ που θα εισέπραττε το κράτος έως τη λήξη των συμβάσεων.
Έτσι, επιδιώκει δύο στόχους. Ο πρώτος είναι να καλύψει τη μαύρη τρύπα που θα προκαλέσει στη χρηματοδότηση των έργων η μείωση των διοδίων. Ο δεύτερος είναι να μειώσει το δημόσιο χρέος με τα χρήματα που θα περισσέψουν, είτε μετατρέποντας τους τίτλους σε ομόλογα, είτε αξιοποιώντας τους στη δευτερογενή αγορά.
Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθεί ένας εγγυητικός λογαριασμός ύψους 500 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό, για να ανοίξουν και πάλι οι τράπεζες τις κάνουλες της χρηματοδότησης των έργων που έχουν κλείσει εδώ και μήνες.
Οι περίπλοκες αυτές τακτικές που θέλει να ακολουθήσει η κυβέρνηση καταδεικνύουν πόσο άρρηκτα συνδεδεμένο είναι το θέμα των διοδίων με τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας.
Το «δέντρο» στην υπόθεση είναι να μειωθούν τα διόδια για να σταματήσουν οι κοινωνικές αντιδράσεις. Το «δάσος», είναι ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να παγώσουν τα έργα γιατί αυτομάτως θα βγουν από την οικονομία επενδύσεις 8,7 δισ. ευρώ και θα προκληθούν αλυσιδωτές επιπτώσεις στην ανάπτυξη, την απασχόληση, αλλά και τη διεθνή εικόνα της χώρας που αναζητεί εξωτερικούς επενδυτές.
Επίσης, μπορεί -εφόσον επέλθει η συμφωνία- οι χρήστες των αυτοκινητοδρόμων να πληρώνουν λιγότερα χρήματα σε κάθε διέλευση, όμως το τελικό βάρος θα πληρώσει και πάλι ο Έλληνας φορολογούμενος.
Και αυτό γιατί ανεξάρτητα εάν ταξιδεύει η όχι στους νέους δρόμους, «υποθηκεύονται» τα χρήματα που θα έπαιρνε το κράτος από τα διόδια και θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν άλλες κοινωνικές ανάγκες.
ΔΙΟΔΙΑ
Τα διόδια θα μειωθούν εάν αποδεχτούν την πρόταση της κυβέρνησης και τα άλλα δύο μέρη που έβαλαν τις υπογραφές τους στις συμβάσεις του 2007: Οι 43 τράπεζες και οι 22 κατασκευαστικές.
Ο κ. Ρέππας εμφανίστηκε αισιόδοξος και εξήγησε ότι πέρα από τις οικονομικές πρωτοβουλίες του κ. Παπακωνσταντίνου υπάρχουν σημαντικές τεχνικές λεπτομέρειες.
Η πρόταση αφορά μείωση για τρία χρόνια στις τιμές από 25% έως 30% στα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που έχουν κατασκευαστεί όπως η Κορίνθου – Τριπόλεως και μπορεί να φτάσει το 50% στα υπό κατασκευή τμήματα όπως η Κορίνθου – Πατρών.
Επίσης, σε διάστημα δύο ετών θα πρέπει να λειτουργεί το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει ο χρήστης, ενώ θα κατασκευαστούν τοπικές οδοί και θα υπάρξουν εκπτωτικές πολιτικές για συχνούς χρήστες.
Τέλος, θα μετατεθεί για αργότερα η κατασκευή τμημάτων με τεχνική δυσκολία ή με αρνητικές αποφάσεις του ΣτΕ, για να περιορισθεί το συνολικό κατασκευαστικό κόστος.
source:adesmeftos