p

Τρίτη 10 Μαΐου 2011

Βρέθηκε το γιατί καταφέρνουμε να κάνουμε... ποδήλατο!

Σίγουρα όταν κάνει μια φορά μετά δεν το ξεχνάς. Ο λόγος για το ποδήλατο. Πως όμως εξηγείτε ότι καταφέρνουμε να κάνουμε ποδήλατο;


Το ποδήλατο υποτίθεται ότι είναι εύκολο, όταν βέβαια πια το έχεις μάθει (μέχρι να το μάθεις, είναι τα δύσκολα…). Το μόνο που έχει να κάνει κανείς, είναι να γυρίζει τα πεντάλ αρκετά γρήγορα για να συνεχίσει να ισορροπεί και να κινείται, αλλιώς θα πέσει.

Όμως τώρα, μετά από τρία χρόνια επίπονων προσπαθειών, ερευνητές από τρεις χώρες (ΗΠΑ, Βρετανία, Ολλανδία), δημιούργησαν μια πολύπλοκη μαθηματική φόρμουλα που, αν μη τι άλλο, δείχνει ότι αυτό που το σώμα και ο εγκέφαλός ακόμα κι ενός δεκάχρονου παιδιού κάνουν ενστικτωδώς, στην πραγματικότητα είναι τρομερά πολύπλοκο από φυσικο-μαθηματική άποψη.

Οι επιστήμονες από τρία πανεπιστήμια κατέληξαν σε μια εξίσωση-σιδηρόδρομο που περιλαμβάνει 31 αριθμούς και σύμβολα και εννέα παρενθέσεις! Η φόρμουλα λαμβάνει, μεταξύ άλλων, υπόψη της διάφορες παραμέτρους και δυνάμεις, όπως την αδράνεια, τη γυροσκοπική και την κεντρόφυγο δύναμη, τη βαρύτητα, την κλίση του ποδηλάτη, τη ροπή στρέψης (στροφορμή) κ.α.

Όπως δήλωσε ένας από τους ερευνητές, ο δρ Άρεντ Σβαμπ του ολλανδικού Πανεπιστημίου Τεχνολογίας Ντελφτ, σύμφωνα με τη βρετανική «Τέλεγκραφ», από τότε που εφευρέθηκε το ποδήλατο στη δεκαετία του 1860, οι μαθηματικοί και οι φυσικοί πασχίζουν να εφαρμόσουν τους νόμους κίνησης του Νεύτωνα για να εξηγήσουν την μοναδική ικανότητα ισορροπίας και κίνησης του ποδηλάτη.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι η εξίσωσή τους θα βοηθήσει στον καλύτερο σχεδιασμό των μελλοντικών ποδηλάτων, διευκολύνοντας τους κατασκευαστές να προσαρμόσουν τα σχέδια τους έτσι ώστε τα ποδήλατά τους να είναι πιο σταθερά. Σίγουρα όμως δεν θα βοηθήσει καθόλου τους πιτσιρικάδες (και τις πιτσιρίκες), όταν φτάνει εκείνη η τρομερή στιγμή που ο μπαμπάς αφαιρεί τις βοηθητικές ροδίτσες και πρέπει πια μόνοι τους να κινηθούν στις δύο ρόδες!