Η Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Τορνικίου, έξω από τη Δεσκάτη Γρεβενών, που χρονολογείται στον 15ο αιώνα, θα....
μεταφερθεί με... έλκηθρο πάνω σε ράγες και θα τοποθετηθεί σε ασφαλές σημείο για να γλιτώσει από τα νερά της τρίτης τεχνητής λίμνης του Αλιάκμονα που θα κατακλύσουν την περιοχή.
Το έργο, που γίνεται με την επίβλεψη του γνωστού αρχιτέκτονα-μηχανικού Δημήτρη Κορρέ και έχει συνολικό προϋπολογισμό 800.000 ευρώ, στοχεύει στη μετακίνηση της μονής σε μία πλαγιά με κλίση 24%.
«Είναι ένα από τα πιο δύσκολα έργα που έχουμε αναλάβει, αλλά ελπίζω πως όλα θα πάνε καλά και δεν θα εμφανιστούν απρόοπτα, που θα μας καθυστερήσουν», δήλωσε ο κ. Κορρές, εξηγώντας πως το καθολικό της μονής, βάρους 300 τόνων και ύψους 10 μέτρων, θα ανηφορίσει για 140 μέτρα και θα βρίσκεται πλέον στην κορυφή ενός μικρού λόφου.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η μετακίνηση θα αρχίσει στις 5 Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί σε περίπου 10-15 μέρες.
Ήδη προχωρούν οι εκσκαφές γύρω από τη μονή, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος», οι κατεδαφίσεις γειτονικών κτισμάτων, μικρές μετακινήσεις δευτερευόντων τοιχίων, ενώ την ερχόμενη Δευτέρα θα ξεκινήσουν οι βοηθητικές εργασίες και θα εγκατασταθούν οι ράγες.
«Το καθολικό της μονής πρέπει να μπει σε ένα ασφαλές σημείο για να μην κατακλυστεί από τα νερά. Οι υπόλοιπες κτιριακές υποδομές θα αποσυναρμολογηθούν, θα μεταφερθούν και θα μονταριστούν επιτόπου στη νέα θέση στην πλαγιά», ανέφερε ο κ. Κορρές, ο οποίος έχει μακρόχρονη εμπειρία στις μετακινήσεις κτιριακών υποδομών.
Αυτός και η ομάδα του μετέφεραν τον Ναό Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στο αεροδρόμιο των Σπάτων, το παλιό κτίριο του ΟΣΕ Θεσσαλονίκης, βάρους 2.000 τόνων, που «τσούλησε» για 45 μέτρα και πήγε στην αρχική του θέση, καθώς εμπόδιζε τη διάνοιξη της δυτικής εισόδου της πόλης, αλλά και την παλιά ιερατική σχολή (Μεντρεσές) που μετακινήθηκε σε απόσταση 25 μέτρων για τη διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά, επίσης στη Θεσσαλονίκη
Η διάσωση της Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Τορνικίου, μαζί με την προστασία και την ανάδειξη της σκήτης του Οσιου Νικάνορα στο παρακείμενο Μοναστήρι της Ζάβορδας στα Γρεβενά, είναι δύο πολύ σημαντικά μνημεία, τα οποία θα διασώσει η ΔΕΗ, πριν από την ολοκλήρωση των έργων για τη δημιουργία της λίμνης του Ιλαρίωνα, στο ομώνυμο φράγμα.
Πώς θα γίνει η μετακίνηση του μνημείου
Σύμφωνα με τον κ. Κορρέ, πάνω στον ναό θα στερεωθούν ειδικά υδραυλικά έμβολα, τα οποία θα τον κινούν πάνω στις ράγες, αργά και σταθερά, ενώ ένας εξωτερικός σκελετός και μια ειδική κατασκευή στα θεμέλια θα προστατεύουν το κτίσμα από τυχόν ανεπανόρθωτες ζημιές.
Στόχος των ειδικών είναι να προχωρεί η μονή πέντε μέτρα την ημέρα πάνω στο επικλινές έδαφος, καθώς η ανηφοριά δυσκολεύει τη μετακίνηση και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Εκτός από το διώροφο καθολικό θα μετακινηθεί στην κορυφή του λόφου και ένα τμήμα από τα υπόλοιπα κτίσματα, ενώ τα περισσότερα θα ανακατασκευαστούν με παλιά υλικά.
Όσο για τις πολύτιμες τοιχογραφίες, που χρονολογούνται στο 1481 και στα 1730 και προέρχονται από το «καστοριανό εργαστήριο», αυτές έχουν ήδη συντηρηθεί και έγιναν οπλισμοί, ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος αποκόλλησής τους κατά τη μεταφορά του μνημείου.
μεταφερθεί με... έλκηθρο πάνω σε ράγες και θα τοποθετηθεί σε ασφαλές σημείο για να γλιτώσει από τα νερά της τρίτης τεχνητής λίμνης του Αλιάκμονα που θα κατακλύσουν την περιοχή.
Το έργο, που γίνεται με την επίβλεψη του γνωστού αρχιτέκτονα-μηχανικού Δημήτρη Κορρέ και έχει συνολικό προϋπολογισμό 800.000 ευρώ, στοχεύει στη μετακίνηση της μονής σε μία πλαγιά με κλίση 24%.
«Είναι ένα από τα πιο δύσκολα έργα που έχουμε αναλάβει, αλλά ελπίζω πως όλα θα πάνε καλά και δεν θα εμφανιστούν απρόοπτα, που θα μας καθυστερήσουν», δήλωσε ο κ. Κορρές, εξηγώντας πως το καθολικό της μονής, βάρους 300 τόνων και ύψους 10 μέτρων, θα ανηφορίσει για 140 μέτρα και θα βρίσκεται πλέον στην κορυφή ενός μικρού λόφου.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η μετακίνηση θα αρχίσει στις 5 Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί σε περίπου 10-15 μέρες.
Ήδη προχωρούν οι εκσκαφές γύρω από τη μονή, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος», οι κατεδαφίσεις γειτονικών κτισμάτων, μικρές μετακινήσεις δευτερευόντων τοιχίων, ενώ την ερχόμενη Δευτέρα θα ξεκινήσουν οι βοηθητικές εργασίες και θα εγκατασταθούν οι ράγες.
«Το καθολικό της μονής πρέπει να μπει σε ένα ασφαλές σημείο για να μην κατακλυστεί από τα νερά. Οι υπόλοιπες κτιριακές υποδομές θα αποσυναρμολογηθούν, θα μεταφερθούν και θα μονταριστούν επιτόπου στη νέα θέση στην πλαγιά», ανέφερε ο κ. Κορρές, ο οποίος έχει μακρόχρονη εμπειρία στις μετακινήσεις κτιριακών υποδομών.
Αυτός και η ομάδα του μετέφεραν τον Ναό Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στο αεροδρόμιο των Σπάτων, το παλιό κτίριο του ΟΣΕ Θεσσαλονίκης, βάρους 2.000 τόνων, που «τσούλησε» για 45 μέτρα και πήγε στην αρχική του θέση, καθώς εμπόδιζε τη διάνοιξη της δυτικής εισόδου της πόλης, αλλά και την παλιά ιερατική σχολή (Μεντρεσές) που μετακινήθηκε σε απόσταση 25 μέτρων για τη διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά, επίσης στη Θεσσαλονίκη
Η διάσωση της Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Τορνικίου, μαζί με την προστασία και την ανάδειξη της σκήτης του Οσιου Νικάνορα στο παρακείμενο Μοναστήρι της Ζάβορδας στα Γρεβενά, είναι δύο πολύ σημαντικά μνημεία, τα οποία θα διασώσει η ΔΕΗ, πριν από την ολοκλήρωση των έργων για τη δημιουργία της λίμνης του Ιλαρίωνα, στο ομώνυμο φράγμα.
Πώς θα γίνει η μετακίνηση του μνημείου
Σύμφωνα με τον κ. Κορρέ, πάνω στον ναό θα στερεωθούν ειδικά υδραυλικά έμβολα, τα οποία θα τον κινούν πάνω στις ράγες, αργά και σταθερά, ενώ ένας εξωτερικός σκελετός και μια ειδική κατασκευή στα θεμέλια θα προστατεύουν το κτίσμα από τυχόν ανεπανόρθωτες ζημιές.
Στόχος των ειδικών είναι να προχωρεί η μονή πέντε μέτρα την ημέρα πάνω στο επικλινές έδαφος, καθώς η ανηφοριά δυσκολεύει τη μετακίνηση και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Εκτός από το διώροφο καθολικό θα μετακινηθεί στην κορυφή του λόφου και ένα τμήμα από τα υπόλοιπα κτίσματα, ενώ τα περισσότερα θα ανακατασκευαστούν με παλιά υλικά.
Όσο για τις πολύτιμες τοιχογραφίες, που χρονολογούνται στο 1481 και στα 1730 και προέρχονται από το «καστοριανό εργαστήριο», αυτές έχουν ήδη συντηρηθεί και έγιναν οπλισμοί, ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος αποκόλλησής τους κατά τη μεταφορά του μνημείου.