Ετοιμος είναι ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου να δώσει το τελικό οκ για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη...
προσβλέποντας παράλληλα και στο όποιο προσωπικό πολιτικό όφελος κι αν προκύψει από μία απαγόρευση που, όπως και να το κάνουμε, περιορίζει τις επιλογές των Ελλήνων καταναλωτών, απαγορεύοντας τους ουσιαστικά να έχουν αυτοκίνητα με χαμηλότερο κόστος χρήσης, σε ότι αφορά τουλάχιστον την κατανάλωση καυσίμου.
Παράλληλα τα δύο μεγάλα ελληνικά διυλιστήρια είναι πλέον έτοιμα να ανταπεξέλθουν στην όποια αύξηση της ζήτησης του πετρελαίου κίνησης, χωρίς να χρειάζεται να το εισάγουν, έχοντας κατασκευάσει τις ανάλογες μονάδες διύλισης και παρασκευής, άριστης μάλιστα ποιότητας. Το θέμα είναι το τι γίνεται με τα πρατήρια και τη νοθεία των καυσίμων, η οποία πλέον έχει γίνει μάστιγα στη χώρα μας, με τις υπερβολικά αυξημένες από τους φόρους τιμές των καυσίμων να έχουν τραβήξει σα μαγνήτες στην Ελλάδα, τους παγκόσμιους νοθευτές. Βέβαια οι κρατικοί μηχανισμοί είναι ανήμποροι να αντιδράσουν σε αυτή την επίθεση και το πάρτι των νοθευτών εντείνεται…
Ακαιρη απαγόρευση
Αναμφίβολα, η απαγόρευση που δικαίως υπεγράφη τη δεκαετία του ’80 είναι πλέον άκαιρη. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Οι ντίζελ κινητήρες είναι πλέον πολύ πιο πράσινοι από τους βενζίνης και σαφώς πιο οικονομικοί σε κατανάλωση. Ο ντίζελ κινητήρας δεν παράγει σχεδόν καθόλου μονοξείδιο του άνθρακα. Από την άλλη, το επιχείρημα της αυξημένης εκπομπής μικροσωματιδίων (καπνού δηλαδή), που ήταν το βασικότερο επιχείρημα όλων όσοι αντιτίθενται στην απελευθέρωση των συγκεκριμένων κινητήρων, έχει καταρριφθεί για τα καλά, καθώς τα νέα ενεργά φίλτρα που χρησιμοποιούνται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, έχουν περιορίσει στο ελάχιστο τις εκπομπές τους. Παράλληλα, ο ντίζελ συμβάλλει στη μείωση παραγωγής του διοξειδίου του άνθρακα, καθώς έχει χαμηλότερη κατανάλωση από τον βενζινοκινητήρα. Βέβαια όλα αυτά ισχύουν εφόσον το καύσιμο είναι καθαρό και η συντήρηση του οχήματος όπως προβλέπεται από τον κατασκευαστή…
Η αγορά δεν είναι έτοιμη
Αναμφίβολα, οι συνθήκες πλέον είναι πιο ώριμες από ποτέ προκειμένου να απελευθερωθεί η πετρελαιοκίνηση, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τον καταναλωτή, γιατί η ήδη λαβωμένη από την κρίση και τους φόρους αγορά αυτοκινήτου σε καμία περίπτωση δεν είναι έτοιμη να αντεπεξέλθει σε αυτό το μέτρο. Το μεγαλύτερο ποσοστό των εισαγωγικών εταιρειών δεν έχει εισαγάγει επαρκή αριθμό πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, κάτι που θα γίνει αναγκαστικά σε περίπτωση που απελευθερωθεί η πετρελαιοκίνηση. Αυτό σημαίνει πως πρέπει άμεσα να διαθέσουν ρευστό, το οποίο βέβαια δεν υπάρχει, ενώ οι τράπεζες δεν δείχνουν πρόθυμες να δανειοδοτήσουν επιχειρήσεις με τεράστιες οικονομικές ζημίες τα τελευταία χρόνια.
«Θα έπρεπε να μας ειδοποιήσει το υπουργείο χαμηλόφωνα, τουλάχιστον έξι μήνες πριν για να προετοιμάσουμε τις εταιρείες μας…», μας είπε στέλεχος της αγοράς τονίζοντας τον δεδομένο πανικό που θα προκαλέσει μια τέτοια ξαφνική απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος. Αυτό γιατί η συρρίκνωση των αγοραστών αυτοκινήτου στη χώρα μας έχει δημιουργήσει έναν τεράστιο στοκ αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης, το οποίο, εφόσον απελευθερωθεί η πετρελαιοκίνηση, δύσκολα θα πουληθεί. Σημειώστε δε πως αυτό το στοκ έχει και ημερομηνία λήξης, αφού κατά μέσο όρο κάθε τρία χρόνια τα μοντέλα αλλάζουν ή ανανεώνονται…
Παράλληλα, η αγορά αυτοκινήτου «βράζει» με τον υπουργό Περιβάλλοντος, θεωρώντας ότι, κατά τη συνήθη τακτική του και ως υπουργός Οικονομικών, δημιούργησε ακόμα μια φήμη ή, αν θέλετε, ακόμα μια θεωρητική επανεξέταση μέτρου, κάτι που θα φρενάρει τις ήδη μειωμένες πωλήσεις νέων αυτοκινήτων. Αυτό, όπως είναι φυσικό, θα είναι καταστροφικό τόσο για την αγορά όσο και για τα δημοσιονομικά έσοδα του κράτους.
Βενζίνη vs diesel
Η συμπίεση του ντίζελ κινητήρα ευνοεί τη χρήση υπερτροφοδότησης, έτσι σχεδόν όλοι οι πετρελαιοκινητήρες σήμερα προσφέρονται με turbo. Ακόμη κι έτσι, όμως, ο βενζινοκινητήρας έχει σαφώς υψηλότερα όρια περιστροφής, άρα παράγει μεγαλύτερη ισχύ, έχει χαμηλότερο θόρυβο και διατηρεί σταθερή τιμή ροπής για πολύ πιο ευρύ φάσμα στροφών. Σε αυτοκίνητα όπως τα τετρακίνητα SUV, αλλά και τα μεγάλα οικογενειακά, ο ντίζελ κινητήρας ταιριάζει γάντι με τη φιλοσοφία τους, ενώ στα σπορ αυτοκίνητα ή στις μεγάλες λιμουζίνες, κατά την άποψή μας, ταιριάζει καλύτερα ο βενζινοκινητήρας.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1
ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
Πλεονεκτήματα
Ευστροφία
Ισχύ
Ποιότητα λειτουργίας
Κόστος κατασκευής
Βάρος
Ρύποι οξειδίων του θείου και καπνού
Συνεργασία με ηλεκτροκινητήρες
Μειονεκτήματα
Κατανάλωση
Ροπή
Αντοχή
Ρύποι CO2
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
Πλεονεκτήματα
Ροπή
Κατανάλωση (40% λιγότερη)
Ρύποι CO2 (25% λιγότεροι)
Αντοχή
Συνεργασία με turbo
Μειονεκτήματα
Κόστος κατασκευής
Βάρος
Ρύποι οξειδίων του θείου και καπνού
Κόστος λειτουργίας
Θόρυβος κραδασμοί
Κρύα εκκίνηση
ΠΙΝΑΚΑΣ 2
protothema
προσβλέποντας παράλληλα και στο όποιο προσωπικό πολιτικό όφελος κι αν προκύψει από μία απαγόρευση που, όπως και να το κάνουμε, περιορίζει τις επιλογές των Ελλήνων καταναλωτών, απαγορεύοντας τους ουσιαστικά να έχουν αυτοκίνητα με χαμηλότερο κόστος χρήσης, σε ότι αφορά τουλάχιστον την κατανάλωση καυσίμου.
Παράλληλα τα δύο μεγάλα ελληνικά διυλιστήρια είναι πλέον έτοιμα να ανταπεξέλθουν στην όποια αύξηση της ζήτησης του πετρελαίου κίνησης, χωρίς να χρειάζεται να το εισάγουν, έχοντας κατασκευάσει τις ανάλογες μονάδες διύλισης και παρασκευής, άριστης μάλιστα ποιότητας. Το θέμα είναι το τι γίνεται με τα πρατήρια και τη νοθεία των καυσίμων, η οποία πλέον έχει γίνει μάστιγα στη χώρα μας, με τις υπερβολικά αυξημένες από τους φόρους τιμές των καυσίμων να έχουν τραβήξει σα μαγνήτες στην Ελλάδα, τους παγκόσμιους νοθευτές. Βέβαια οι κρατικοί μηχανισμοί είναι ανήμποροι να αντιδράσουν σε αυτή την επίθεση και το πάρτι των νοθευτών εντείνεται…
Ακαιρη απαγόρευση
Αναμφίβολα, η απαγόρευση που δικαίως υπεγράφη τη δεκαετία του ’80 είναι πλέον άκαιρη. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Οι ντίζελ κινητήρες είναι πλέον πολύ πιο πράσινοι από τους βενζίνης και σαφώς πιο οικονομικοί σε κατανάλωση. Ο ντίζελ κινητήρας δεν παράγει σχεδόν καθόλου μονοξείδιο του άνθρακα. Από την άλλη, το επιχείρημα της αυξημένης εκπομπής μικροσωματιδίων (καπνού δηλαδή), που ήταν το βασικότερο επιχείρημα όλων όσοι αντιτίθενται στην απελευθέρωση των συγκεκριμένων κινητήρων, έχει καταρριφθεί για τα καλά, καθώς τα νέα ενεργά φίλτρα που χρησιμοποιούνται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, έχουν περιορίσει στο ελάχιστο τις εκπομπές τους. Παράλληλα, ο ντίζελ συμβάλλει στη μείωση παραγωγής του διοξειδίου του άνθρακα, καθώς έχει χαμηλότερη κατανάλωση από τον βενζινοκινητήρα. Βέβαια όλα αυτά ισχύουν εφόσον το καύσιμο είναι καθαρό και η συντήρηση του οχήματος όπως προβλέπεται από τον κατασκευαστή…
Η αγορά δεν είναι έτοιμη
Αναμφίβολα, οι συνθήκες πλέον είναι πιο ώριμες από ποτέ προκειμένου να απελευθερωθεί η πετρελαιοκίνηση, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τον καταναλωτή, γιατί η ήδη λαβωμένη από την κρίση και τους φόρους αγορά αυτοκινήτου σε καμία περίπτωση δεν είναι έτοιμη να αντεπεξέλθει σε αυτό το μέτρο. Το μεγαλύτερο ποσοστό των εισαγωγικών εταιρειών δεν έχει εισαγάγει επαρκή αριθμό πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, κάτι που θα γίνει αναγκαστικά σε περίπτωση που απελευθερωθεί η πετρελαιοκίνηση. Αυτό σημαίνει πως πρέπει άμεσα να διαθέσουν ρευστό, το οποίο βέβαια δεν υπάρχει, ενώ οι τράπεζες δεν δείχνουν πρόθυμες να δανειοδοτήσουν επιχειρήσεις με τεράστιες οικονομικές ζημίες τα τελευταία χρόνια.
«Θα έπρεπε να μας ειδοποιήσει το υπουργείο χαμηλόφωνα, τουλάχιστον έξι μήνες πριν για να προετοιμάσουμε τις εταιρείες μας…», μας είπε στέλεχος της αγοράς τονίζοντας τον δεδομένο πανικό που θα προκαλέσει μια τέτοια ξαφνική απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος. Αυτό γιατί η συρρίκνωση των αγοραστών αυτοκινήτου στη χώρα μας έχει δημιουργήσει έναν τεράστιο στοκ αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης, το οποίο, εφόσον απελευθερωθεί η πετρελαιοκίνηση, δύσκολα θα πουληθεί. Σημειώστε δε πως αυτό το στοκ έχει και ημερομηνία λήξης, αφού κατά μέσο όρο κάθε τρία χρόνια τα μοντέλα αλλάζουν ή ανανεώνονται…
Παράλληλα, η αγορά αυτοκινήτου «βράζει» με τον υπουργό Περιβάλλοντος, θεωρώντας ότι, κατά τη συνήθη τακτική του και ως υπουργός Οικονομικών, δημιούργησε ακόμα μια φήμη ή, αν θέλετε, ακόμα μια θεωρητική επανεξέταση μέτρου, κάτι που θα φρενάρει τις ήδη μειωμένες πωλήσεις νέων αυτοκινήτων. Αυτό, όπως είναι φυσικό, θα είναι καταστροφικό τόσο για την αγορά όσο και για τα δημοσιονομικά έσοδα του κράτους.
Βενζίνη vs diesel
Η συμπίεση του ντίζελ κινητήρα ευνοεί τη χρήση υπερτροφοδότησης, έτσι σχεδόν όλοι οι πετρελαιοκινητήρες σήμερα προσφέρονται με turbo. Ακόμη κι έτσι, όμως, ο βενζινοκινητήρας έχει σαφώς υψηλότερα όρια περιστροφής, άρα παράγει μεγαλύτερη ισχύ, έχει χαμηλότερο θόρυβο και διατηρεί σταθερή τιμή ροπής για πολύ πιο ευρύ φάσμα στροφών. Σε αυτοκίνητα όπως τα τετρακίνητα SUV, αλλά και τα μεγάλα οικογενειακά, ο ντίζελ κινητήρας ταιριάζει γάντι με τη φιλοσοφία τους, ενώ στα σπορ αυτοκίνητα ή στις μεγάλες λιμουζίνες, κατά την άποψή μας, ταιριάζει καλύτερα ο βενζινοκινητήρας.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1
ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
Πλεονεκτήματα
Ευστροφία
Ισχύ
Ποιότητα λειτουργίας
Κόστος κατασκευής
Βάρος
Ρύποι οξειδίων του θείου και καπνού
Συνεργασία με ηλεκτροκινητήρες
Μειονεκτήματα
Κατανάλωση
Ροπή
Αντοχή
Ρύποι CO2
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
Πλεονεκτήματα
Ροπή
Κατανάλωση (40% λιγότερη)
Ρύποι CO2 (25% λιγότεροι)
Αντοχή
Συνεργασία με turbo
Μειονεκτήματα
Κόστος κατασκευής
Βάρος
Ρύποι οξειδίων του θείου και καπνού
Κόστος λειτουργίας
Θόρυβος κραδασμοί
Κρύα εκκίνηση
ΠΙΝΑΚΑΣ 2
protothema