p

Σάββατο 14 Απριλίου 2012

Έρχονται οι Ρώσοι για τον ελληνικό σιδηρόδρομο

Τρεις σιδηροδρομικές εταιρείες, ετοιμάζονται να αγοράσουν είτε ολόκληρο τον ελληνικό σιδηρόδρομο ή μέρος του. Ποια εμπόδια θέτει η ΕΕ


Ενδιαφέρον για την αγορά μέρους ή του συνόλου των ελληνικών σιδηροδρόμων έχουν δείξει τρεις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες.

Αυτό τουλάχιστον υποστήριξαν μιλώντας στο πρακτορείο Reuters αξιωματούχοι που γνωρίζουν από τις διαπραγματεύσεις.
Σύμφωνα λοιπόν με το Reuters, η Ρωσία εξετάζει το ενδεχόμενο να αγοράσει ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας καθώς και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενώ η μεγαλύτερη ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Ρουμανίας, η Grup Feroviar Roman (GFR) έχει εκφράσει ενδιαφέρον για το κομμάτι των εμπορικών αμαξοστοιχιών.
Τις αποκαλύψεις έκαναν στο πρακτορείο υψηλόβαθμοι Έλληνες αξιωματούχοι, οι οποίοι δεν κατονομάζονται.

Ρώσος αξιωματούχος ανέφερε ότι έχει συζητηθεί η αγορά όλου ή τμήματος του δικτύου ενώ ο επικεφαλής των ρωσικών σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, είπε στο Reuters:
"Είμαστε σε επαφή με τους Έλληνες. Δεν έχουν ακόμη αποφασίσει για το μοντέλο που θα ακολουθήσουν, για αυτό είναι πολύ νωρίς για να μιλάμε για τη συμμετοχή μας".

Όπως υποστηρίζει το Reuters, ο ένας από τους Έλληνες αξιωματούχους φέρεται να είπε ότι η γαλλική εταιρεία SNCF θέλει να αναλάβει τα εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια.

Μάλιστα, ο ίδιος εμφανίζεται να έχει αποκαλύψει πως έχουν γίνει και επαφές αλλά και συνομιλίες, που έφτασαν και σε επίπεδο των υπουργών Μεταφορών, στην Αθήνα και το Παρίσι το 2010 και στα τέλη του 1011.

Πάντως, εκπρόσωπος των SNCF από το Παρίσι είπε ότι η εταιρεία δεν επιδιώκει να αγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ούτε οποιαδήποτε σιδηροδρομική εταιρεία ή σιδηροδρομική γραμμή στην Ελλάδα.
Πιέσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Σύμφωνα με το τηλεγράφημα του Reuters, δύο Έλληνες κυβερνητικοί αξιωματούχοι στις Βρυξέλλες είπαν ότι ασκούνται πιέσεις από αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να πωληθούν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι νωρίτερα από το προβλεπόμενο στο χρονοδιάγραμμα.
Αυτό όμως δεν είναι υπέρ της Ελλάδας, το αντίθετο, θα είναι επιζήμιο, αφού η τιμή της εκχώρησής τους θα είναι χαμηλή.

Το βασικό εμπόδιο για την πώληση είναι να εξασφαλιστεί η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΣΕ.

"Κανείς σοβαρός επενδυτής δεν θα αγόραζε την εταιρεία χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί το θέμα αυτό" είπε στο Reuters ένας από τους Έλληνες αξιωματούχους. "Χρειάζεται πρώτα να αποσαφηνιστεί το θέμα της κρατικής ενίσχυσης", τόνισε.

Για αυτές τις πιέσεις, η ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Μαριλένα Κοππά ζήτησε το Φεβρουάριο διευκρινίσεις από τον Επίτροπο Όλι Ρεν.

"Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πριν της χορηγηθεί η άδεια (σ.σ. για κρατική ενίσχυση) μειώνει την αξία της και πρακτικά θα οδηγήσει σε εκχώρηση της εταιρείας αντί ευτελιστικού τιμήματος", ανέφερε στην επερώτηση της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Απαντώντας, την περασμένη εβδομάδα, ο Ολι Ρεν σημείωσε ότι οι υποθέσεις που γίνονται για το θέμα "δεν είναι σωστές".