Γενναίες μειώσεις των διοδίων στα υπό κατασκευή τμήματα και σταδιακές
αυξήσεις στα ολοκληρωμένα είναι οι βασικοί άξονες της νέας...
πολιτικής διοδίων στους τέσσερις «προβληματικούς» οδικούς άξονες. Σύμφωνα με την «Καθημερινή της Κυριακής» το Δημόσιο θα αναλάβει να καλύψει το κόστος των μειώσεων, δεν έχει ωστόσο διευκρινιστεί αν θα αναλάβει να καλύψει και τη διαφορά ανάμεσα στις αυξήσεις που θα πραγματοποιηθούν και τις αυξήσεις που θα έπρεπε –βάση των συμβάσεων- να πραγματοποιηθούν.
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των παραχωρησιούχων και του Δημοσίου βρίσκονται στο τελικό στάδιο και την επόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αναμένονται ανακοινώσεις. Μέχρι στιγμής φαίνεται να έχει οριστικοποιηθεί η «σωτηρία» του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί) και της Νέας Οδού (Ιόνια οδός και τμήμα Μεταμόρφωσης-Σκάρφειας της ΠΑΘΕ), ενώ σε κρίσιμο στάδιο βρίσκονταν οι συζητήσεις για τις άλλες δύο παραχωρήσεις, την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα-Πάτρα- Πύργος-Τσακώνα) και την κεντρική οδό (Ε65).
Βασικό κομμάτι των διαπραγματεύσεων αποτελεί, σύμφωνα με την Καθημερινή, η νέα πολιτική διοδίων, η οποία θα εφαρμοστεί με μικρές παραλλαγές και στους τέσσερις αυτούς άξονες. Η νέα πολιτική έχει 3 βασικές αρχές:
• Μείωση των διοδίων στα υπό κατασκευή τμήματα, με το σκεπτικό ότι ο οδηγός δεν απολαμβάνει τις υπηρεσίες που πληρώνει. Η πρόβλεψη αυτή αφορά την εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών και το τμήμα Ευαγγελισμού – Σκοτίνας της ΠΑΘΕ. Σύμφωνα λοιπόν με την πρόταση του Δημοσίου, το κράτος αναλαμβάνει το κόστος της μείωσης των διοδίων στα προ-συμβατικά ή σχεδόν στα προ-συμβατικά επίπεδα, για όσο διάστημα διαρκεί η κατασκευή των συγκεκριμένων τμημάτων (μετά οι τιμές θα αυξηθούν στα οριζόμενα από τη σύμβαση επίπεδα). Υπολογίζεται ότι το κόστος για το τμήμα Κορίνθου-Πάτρας είναι 4 εκατ. ετησίως και για το Ευαγγελισμός-Σκοτίνα 3,8 εκατ. ετησίως.
• Σταδιακή αύξηση των διοδίων στα ολοκληρωμένα τμήματα, βάσει χρονοδιαγράμματος που δεν θα συνδέεται με την πρόοδο των έργων. Σήμερα οι χρεώσεις ποικίλλουν ως εξής (σε τιμές 2003): από 0,0025 ευρώ ανά χιλιόμετρο στη Νέα Οδό και 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου ως 0,032 ευρώ/χλμ. στην Ολυμπία Οδό και 0,04 ευρώ στην Κεντρική οδό. Για παράδειγμα αν οι αυξήσεις στα διόδια είχαν προχωρήσει σύμφωνα με τις συμβάσεις, τότε λ.χ. ο σταθμός Πελασγίας στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου θα χρέωνε 3,50 ευρώ στα Ι.Χ αντί για 2,60 ευρώ σήμερα.
• Τέλος, καθένας από τους παραχωρησιούχους θα πρέπει να εκπονήσει άμεσα μια σοβαρή εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες του δρόμου. Με τον τρόπο αυτό (παράλληλα με την ολοκλήρωση των παραδρόμων) θα αποφευχθούν οι αντιδράσεις από τοπικές κοινωνίες.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, άγνωστο παραμένει τι θα αποφασιστεί τελικά για τους κόμβους της Βόρειας Αθήνας (Λυκόβρυσης, Καλυφτάκη, Κηφισίας, Βαρυμπόμπης) στους οποίους είχε προβλεφθεί η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων. Το σίγουρο είναι ότι η τοποθέτηση διοδίων οποιασδήποτε μορφής σε κόμβους μέσα στη μητροπολιτική Αθήνα θα άνοιγε εκ νέου ένα σημαντικό μέτωπο αντίδρασης ενάντια στα διόδια, το οποίο τη συγκεκριμένη στιγμή θα ήταν καλό να αποφευχθεί.
πολιτικής διοδίων στους τέσσερις «προβληματικούς» οδικούς άξονες. Σύμφωνα με την «Καθημερινή της Κυριακής» το Δημόσιο θα αναλάβει να καλύψει το κόστος των μειώσεων, δεν έχει ωστόσο διευκρινιστεί αν θα αναλάβει να καλύψει και τη διαφορά ανάμεσα στις αυξήσεις που θα πραγματοποιηθούν και τις αυξήσεις που θα έπρεπε –βάση των συμβάσεων- να πραγματοποιηθούν.
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των παραχωρησιούχων και του Δημοσίου βρίσκονται στο τελικό στάδιο και την επόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αναμένονται ανακοινώσεις. Μέχρι στιγμής φαίνεται να έχει οριστικοποιηθεί η «σωτηρία» του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί) και της Νέας Οδού (Ιόνια οδός και τμήμα Μεταμόρφωσης-Σκάρφειας της ΠΑΘΕ), ενώ σε κρίσιμο στάδιο βρίσκονταν οι συζητήσεις για τις άλλες δύο παραχωρήσεις, την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα-Πάτρα- Πύργος-Τσακώνα) και την κεντρική οδό (Ε65).
Βασικό κομμάτι των διαπραγματεύσεων αποτελεί, σύμφωνα με την Καθημερινή, η νέα πολιτική διοδίων, η οποία θα εφαρμοστεί με μικρές παραλλαγές και στους τέσσερις αυτούς άξονες. Η νέα πολιτική έχει 3 βασικές αρχές:
• Μείωση των διοδίων στα υπό κατασκευή τμήματα, με το σκεπτικό ότι ο οδηγός δεν απολαμβάνει τις υπηρεσίες που πληρώνει. Η πρόβλεψη αυτή αφορά την εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών και το τμήμα Ευαγγελισμού – Σκοτίνας της ΠΑΘΕ. Σύμφωνα λοιπόν με την πρόταση του Δημοσίου, το κράτος αναλαμβάνει το κόστος της μείωσης των διοδίων στα προ-συμβατικά ή σχεδόν στα προ-συμβατικά επίπεδα, για όσο διάστημα διαρκεί η κατασκευή των συγκεκριμένων τμημάτων (μετά οι τιμές θα αυξηθούν στα οριζόμενα από τη σύμβαση επίπεδα). Υπολογίζεται ότι το κόστος για το τμήμα Κορίνθου-Πάτρας είναι 4 εκατ. ετησίως και για το Ευαγγελισμός-Σκοτίνα 3,8 εκατ. ετησίως.
• Σταδιακή αύξηση των διοδίων στα ολοκληρωμένα τμήματα, βάσει χρονοδιαγράμματος που δεν θα συνδέεται με την πρόοδο των έργων. Σήμερα οι χρεώσεις ποικίλλουν ως εξής (σε τιμές 2003): από 0,0025 ευρώ ανά χιλιόμετρο στη Νέα Οδό και 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου ως 0,032 ευρώ/χλμ. στην Ολυμπία Οδό και 0,04 ευρώ στην Κεντρική οδό. Για παράδειγμα αν οι αυξήσεις στα διόδια είχαν προχωρήσει σύμφωνα με τις συμβάσεις, τότε λ.χ. ο σταθμός Πελασγίας στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου θα χρέωνε 3,50 ευρώ στα Ι.Χ αντί για 2,60 ευρώ σήμερα.
• Τέλος, καθένας από τους παραχωρησιούχους θα πρέπει να εκπονήσει άμεσα μια σοβαρή εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες του δρόμου. Με τον τρόπο αυτό (παράλληλα με την ολοκλήρωση των παραδρόμων) θα αποφευχθούν οι αντιδράσεις από τοπικές κοινωνίες.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, άγνωστο παραμένει τι θα αποφασιστεί τελικά για τους κόμβους της Βόρειας Αθήνας (Λυκόβρυσης, Καλυφτάκη, Κηφισίας, Βαρυμπόμπης) στους οποίους είχε προβλεφθεί η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων. Το σίγουρο είναι ότι η τοποθέτηση διοδίων οποιασδήποτε μορφής σε κόμβους μέσα στη μητροπολιτική Αθήνα θα άνοιγε εκ νέου ένα σημαντικό μέτωπο αντίδρασης ενάντια στα διόδια, το οποίο τη συγκεκριμένη στιγμή θα ήταν καλό να αποφευχθεί.