p

Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

Crash test μεταξύ υγραερίου κίνησης και βενζίνης

Τελικά που θα κάτσει η μπίλια της φορολόγησης του υγραερίου κίνησης; Αυτό είναι το ερώτημα που απασχολεί χιλιάδες ιδιοκτήτες Ι.Χ. που προχώρησαν σε μετατροπή ...
του κινητήρα του αυτοκινήτου τους από βενζίνη σε υγραέριο προκειμένου να γλυτώσουν από το κόστος των 2 περίπου ευρώ το λίτρο που έχει φτάσει να πωλείται σήμερα η απλή αμόλυβδη.

Τι λένε σήμερα οι αριθμοί

Προσπαθώντας να βγάλουμε μια άκρη για το κατά πόσον συμφέρει η χρήση του υγραερίου θα πρέπει να ξεκινήσουμε με την εξής παραδοχή. Η κατανάλωση ενός Ι.Χ. σε υγραέριο είναι από 10% έως 15% μεγαλύτερη σε ποσότητα από την κατανάλωση βενζίνης. Αυτό σημαίνει ότι αν ένα βενζινοκίνητο μοντέλο καταναλώνει 10 λίτρα απλής αμόλυβδης στα 100 χιλιόμετρα, η αντίστοιχη κατανάλωση για ένα μοντέλο υγραερίου φτάνει τα 11,5 λίτρα υγραερίου. Αυτό ως προς την ποσότητα. Πάμε τώρα σε απόλυτα κόστη. Τα 10 λίτρα βενζίνης με μέση τιμή 1,75 ευρώ το λίτρο κοστίζουν 17,5 ευρώ. Τα 11,5 λίτρα υγραερίου σήμερα κοστίζουν 10,35 ευρώ. Αρα το όφελος σήμερα είναι 7,15 ευρώ στα 100 χιλιόμετρα. Κάνοντας τον υπολογισμό με 12.000 χιλιόμετρα που κατά μέσο όρο χρησιμοποιούμε το ΙΧ μας ετησίως, λόγω και του περιορισμού της χρήσης του λόγω κρίσης, προκύπτουν τα εξής: Κατανάλωση βενζίνης 2.100 ετησίως, κατανάλωση υγραερίου 1.250 ευρώ. Πρακτικά λοιπόν το ετήσιο όφελος από την χρήση του υγραερίου έναντι της βενζίνης είναι σήμερα 850 ευρώ.

Εφάπαξ κόστη

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση που αποφασίσει κάποιος να μετατρέψει τον κινητήρα του να καταναλώνει από βενζίνη υγραέριο θα πρέπει να λάβει υπόψη του ότι το κόστος ξεκινά από τα 1000 ευρώ για μία καλή λύση και φτάνει έως και 2.000 ευρώ για πολύ extreme καταστάσεις. Στα εφάπαξ κόστη θα πρέπει επίσης να συμπεριληφθούν το ΚΤΕΟ, που απαιτείται να περάσει για έλεγχο το Ι.Χ. μετά την μετατροπή του και η έκδοση νέας άδειας κυκλοφορίας που θα συμπεριλαμβάνει και την υγραεριοκίνηση. Όμως, όπως σημειώσαμε, είναι κόστη που γίνονται μια κι έξω και όπως γίνεται αντιληπτό από το παράδειγμα θα απαιτηθούν περίπου 3 χρόνια χρήσης του Ι.Χ για να αποσβεστούν. Εκτός και αν κάποιος αγοράσει καινούριο Ι.Χ. και απολαμβάνει τα οφέλη από την πρώτη μέρα.

Τι ετοιμάζει η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση προωθεί την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης. Αυτή η εξίσωση, αναμένεται να γίνει στο 80% του φόρου που επιβάλλεται σήμερα στο πετρέλαιο κίνησης. Πόσος είναι αυτός ο φόρος; 410 ευρώ στα χίλια λίτρα. Αν υποτεθεί λοιπόν ότι η εξίσωση θα γίνει στο 80% όπως έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, τότε ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο κίνησης θα πέσει από τα 410 στα 328 ευρώ ανά χίλια λίτρα.

Με τη λογική της εξίσωσης λοιπόν, θα πρέπει να επιβάλλεται φόρος 328 ευρώ ανά χίλια λίτρα και στο υγραέριο. Πόσος φόρος επιβάλλεται σήμερα; 125 ευρώ ανά χίλια λίτρα (σ.σ ο φόρος στο υγραέριο επιβάλλεται στον τόνο. Επειδή όμως το υγραέριο είναι ελαφρύ, ο τόνος βγάζει περίπου 1800 λίτρα. Αν γίνει η αναγωγή, προκύπτει ότι στα 1000 λίτρα η επιβάρυνση είναι 125 ευρώ.

Αν από τα 125 ευρώ εκτοξευτούμε στα 330 ευρώ, θα προκύψει μια διαφορά 205 ευρώ στα 1000 λίτρα. Προσοχή όμως: επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης επιβάλλεται και ΦΠΑ 23%. Δηλαδή, η πραγματική επιβάρυνση θα είναι 252 ευρώ στα 1000 λίτρα.

Συμπέρασμα 1ο

• Πόσο πωλείται σήμερα το υγραέριο; Περίπου 90 λεπτά το λίτρο. Αυτό θα ακριβύνει και θα διατίθεται περίπου προς 1,15 ευρώ το λίτρο.

Συμπέρασμα 2ο

Σε σχέση με τη βενζίνη φαίνεται ότι θα παραμείνει μια σημαντική διαφορά στην τιμή. Λαμβάνοντας υπόψη το προηγούμενο παράδειγμα κατανάλωσης και προσαρμόζοντας την τιμή του υγραερίου στο 1,15 ευρώ το λίτρο προκύπτει ότι το ετήσιο όφελος από τη χρήση υγραερίου αντί βενζίνης για ένα Ι.Χ. που διανύει 12.000 χιλιόμετρα ανέρχεται σε περίπου 4,3 ευρώ τα 100 χιλιόμετρα, δηλαδή στα 516 ευρώ το χρόνο