Το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι επιφυλάσσεται μόνο στους
έλληνες πολίτες και δεν μπορεί να επεκταθεί και στους μη έχοντες την
ιδιότητα αυτή...
χωρίς αναθεώρηση της σχετικής διάταξης του Συντάγματος.
Με αυτό το σκεπτικό κρίθηκαν αντισυνταγματικές, σχεδόν ομόφωνα, από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας οι διατάξεις του νόμου 3838/2010 (σ.σ γνωστού και ως νόμου Ραγκούση) που έδιναν τη δυνατότητα στους αλλοδαπούς υπηκόους τρίτων χωρών να συμμετέχουν στις εκλογές των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α) Ά βαθμού και διευκόλυναν την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες σε διάσκεψη, κεκλεισμένων των θυρών, οι σύμβουλοι Επικρατείας (πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος Σωτ. Ρίζος και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Ε. Αντωνόπουλος) έκριναν ότι η διάταξη Ν. 3838/2010 που προβλέπει τόσο την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν όσο και την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγεσθαι για την ανάδειξη των οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης προσκρούει σε σειρά άρθρων του Συντάγματος.
Παράλληλα κρίθηκε ότι ο νέος τρόπος κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας που προβλέπει ο επίμαχος Ν. 3838/2010 προσκρούει επίσης στις συνταγματικές επιταγές. Όπως τόνισαν οι σύμβουλοι Επικρατείας η πολιτογράφηση που προβλέπει ο Ν. 3838/2010 γίνεται με βάση αμιγώς τυπικές προϋποθέσεις (χρόνος νόμιμης διαμονής του αιτούντος αλλοδαπού ή της οικογένειας του, φοίτηση σε ελληνικό σχολείο επί ορισμένο χρόνο, ανυπαρξία καταδίκης για ορισμένα σοβαρά ποινικά αδικήματα) και χωρίς να γίνεται εξατομικευμένη κρίση για τη συνδρομή της ουσιαστικής προϋπόθεσης του δεσμού προς το ελληνικό έθνος του αλλοδαπού εκείνου που υποβάλλει αίτηση πολιτογράφησης.
Αντίθετα, η μειοψηφία των δικαστών υποστήριξε ότι η πενταετής μόνιμη και νόμιμη διαμονή σε συνδυασμό με την 6ετή φοίτηση στο ελληνικό σχολείο αποτελούν στοιχεία επαρκή για να δικαιολογήσουν ένα πραγματικό και νομικό δεσμό του αλλοδαπού με την Ελλάδα και κατά συνέπεια τη χορήγηση της ελληνικής ιθαγένειας.
χωρίς αναθεώρηση της σχετικής διάταξης του Συντάγματος.
Με αυτό το σκεπτικό κρίθηκαν αντισυνταγματικές, σχεδόν ομόφωνα, από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας οι διατάξεις του νόμου 3838/2010 (σ.σ γνωστού και ως νόμου Ραγκούση) που έδιναν τη δυνατότητα στους αλλοδαπούς υπηκόους τρίτων χωρών να συμμετέχουν στις εκλογές των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α) Ά βαθμού και διευκόλυναν την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες σε διάσκεψη, κεκλεισμένων των θυρών, οι σύμβουλοι Επικρατείας (πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος Σωτ. Ρίζος και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Ε. Αντωνόπουλος) έκριναν ότι η διάταξη Ν. 3838/2010 που προβλέπει τόσο την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν όσο και την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγεσθαι για την ανάδειξη των οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης προσκρούει σε σειρά άρθρων του Συντάγματος.
Παράλληλα κρίθηκε ότι ο νέος τρόπος κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας που προβλέπει ο επίμαχος Ν. 3838/2010 προσκρούει επίσης στις συνταγματικές επιταγές. Όπως τόνισαν οι σύμβουλοι Επικρατείας η πολιτογράφηση που προβλέπει ο Ν. 3838/2010 γίνεται με βάση αμιγώς τυπικές προϋποθέσεις (χρόνος νόμιμης διαμονής του αιτούντος αλλοδαπού ή της οικογένειας του, φοίτηση σε ελληνικό σχολείο επί ορισμένο χρόνο, ανυπαρξία καταδίκης για ορισμένα σοβαρά ποινικά αδικήματα) και χωρίς να γίνεται εξατομικευμένη κρίση για τη συνδρομή της ουσιαστικής προϋπόθεσης του δεσμού προς το ελληνικό έθνος του αλλοδαπού εκείνου που υποβάλλει αίτηση πολιτογράφησης.
Αντίθετα, η μειοψηφία των δικαστών υποστήριξε ότι η πενταετής μόνιμη και νόμιμη διαμονή σε συνδυασμό με την 6ετή φοίτηση στο ελληνικό σχολείο αποτελούν στοιχεία επαρκή για να δικαιολογήσουν ένα πραγματικό και νομικό δεσμό του αλλοδαπού με την Ελλάδα και κατά συνέπεια τη χορήγηση της ελληνικής ιθαγένειας.