p

Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2012

Σε νέα αναθεώρηση της πολιτικής απορρήτου προχώρησε το facebook

Σε νέα αναθεώρηση της πολιτικής απορρήτου προχώρησε το facebook, σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις πολλών χρηστών οι οποίοι διαμαρτύρονται για τον τρόπο με τον οποίο ο ιστότοπος διαχειρίζεται τα προσωπικά τους δεδομένα.


Το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του Ιντερνετ - που αριθμεί περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο μέλη, μεταξύ αυτών και 3,9 εκατ. από την Ελλάδα - υποστηρίζει ότι με τις νέες αλλαγές οι χρήστες αποκτούν μεγαλύτερο έλεγχο του περιεχομένου που αναρτούν.

Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι: το facebook αφαίρεσε τη δυνατότητα των χρηστών να μην εμφανίζονται στα αποτελέσματα της αναζήτησης (πλέον δεν θα μπορούν να κρατήσουν κρυφό το προφίλ τους) και την επιλογή να μη δέχονται μηνύματα από αγνώστους. Παράλληλα, κατήργησε τη δυνατότητα που είχαν να ψηφίζουν για να αποφασίζουν αν θα εγκρίνουν ή όχι τις αλλαγές στους κανόνες λειτουργίας του ιστότοπου.

Οι σημαντικότερες αλλαγές που επήλθαν στο facebook είναι οι εξής:

1. Εικονίδιο συντόμευσης για τις ρυθμίσεις απορρήτου. Εχει προστεθεί στην επάνω δεξιά γωνία του ιστότοπου και επιτρέπει στους χρήστες να διαχειρίζονται τη σχέση τους με τους «φίλους» τους: πλέον μπορούν να ελέγχουν ποιος μπορεί να δει το περιεχόμενο που ανεβάζουν και ποιος μπορεί να επικοινωνήσει μαζί τους, καθώς επίσης και να μπλοκάρουν όποιον τους ενοχλεί. Μέχρι πρότινος οι διαδικασίες αυτές απαιτούσαν πολλά κλικ και αρκετό χρόνο.

2. Περισσότερη σαφήνεια. Οταν οι χρήστες δημοσιεύουν περιεχόμενο (φωτογραφίες, σχόλια κ.λπ.), το facebook τους λέει πού και σε ποιους εμφανίζεται, υπενθυμίζοντάς τους ότι ενώ μια ανάρτηση μπορεί να κρυφτεί από το Χρονολόγιό τους, θα εξακολουθεί να εμφανίζεται στην αναζήτηση, στη στήλη ενημέρωσης και σε άλλα σημεία του ιστότοπου.

3. Αφαίρεση ετικετών. Επιτρέπει στους χρήστες να βλέπουν όλες τις φωτογραφίες στις οποίες εικονίζονται και να αφαιρούν τις ετικέτες (tags) που τους έχουν βάλει οι «φίλοι» τους. Επίσης, οι χρήστες μπορούν να στείλουν μήνυμα στο πρόσωπο που τους έχει προσθέσει σε ετικέτες, ζητώντας του να τις αφαιρέσει.

4. Εφαρμογές. Μέχρι πρότινος τα μέλη του facebook ήταν αναγκασμένα να επιτρέπουν στις εφαρμογές (apps) που χρησιμοποιούν να αποκτούν πρόσβαση στα προσωπικά τους δεδομένα και να κάνουν αναρτήσεις για λογαριασμό τους χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Τώρα, οι εφαρμογές ζητούν την άδεια από τους χρήστες για να κάνουν αναρτήσεις.

5. Αρχείο δραστηριοτήτων. Η βελτιωμένη του έκδοση επιτρέπει στους χρήστες να δουν πιο εύκολα τις φωτογραφίες, τις ενημερώσεις κατάστασης ή άλλες αναρτήσεις τους που έχουν αφαιρεθεί από το Χρονολόγιο, αλλά εξακολουθούν να εμφανίζονται αλλού.

Τέλος στα μυστικά προφίλ

Το facebook αφαίρεσε από τους χρήστες τη δυνατότητα να κρυφτούν από την αναζήτηση. Στο εξής καθίσταται αδύνατον να κρατήσει κάποιος μυστικό το προφίλ του από άτομα τα οποία δεν θέλει να γνωρίζουν ότι έχει λογαριασμό.

Ο ιστότοπος υποστήριξε ότι οι άνθρωποι που χρησιμοποιούσαν αυτή τη λειτουργία ήταν λίγοι, χωρίς όμως να εξηγήσει γιατί αποφάσισε ξαφνικά να τους αφαιρέσει το δικαίωμα να μην εντοπίζονται.
Παράλληλα, το facebook κατήργησε τη διαδικασία των ψηφοφοριών, οι οποίες διεξάγονταν κάθε φορά που επρόκειτο να γίνει μια αλλαγή στους όρους χρήσης του ιστότοπου.

Είχε βέβαια φροντίσει από πριν να απαξιώσει αυτόν τον θεσμό, θέτοντας ως όρο για να είναι δεσμευτική η ετυμηγορία των χρηστών να ψηφίζει κάθε φορά το 30% των μελών του - το οποίο μεταφράζεται σε 330 εκατομμύρια ανθρώπους!

Στην τελευταία ψηφοφορία, η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές του Δεκεμβρίου, συμμετείχαν μόλις 668.000 χρήστες (0,06% επί του συνόλου). Το 90% των ψηφισάντων τάχθηκε κατά των νέων αλλαγών. Ωστόσο, το facebook τους αγνόησε (με το πρόσχημα του ορίου του 30%) θέτοντας σε εφαρμογή τους νέους κανόνες.

Επικρίσεις για την ιδιωτικότητα

Το facebook έχει τεθεί ουκ ολίγες φορές στο στόχαστρο κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο για ζητήματα ιδιωτικότητας. Τον περασμένο Αύγουστο η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων του Αμβούργου ζήτησε να διαγραφούν οι φωτογραφίες που είχαν ανέβει χωρίς τη συγκατάθεση των εικονιζόμενων χρηστών, κρίνοντας ότι παραβιάζεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Τρεις μήνες νωρίτερα το facebook είχε καταλήξει σε συμβιβασμό με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ έπειτα από καταγγελίες ότι είχε εξαπατήσει χρήστες, αναγκάζοντάς τους να αποκαλύψουν περισσότερες προσωπικές πληροφορίες από ό,τι προβλεπόταν.