Η δύναμη των ποδιών μας είναι αρκετή για να κινούμαστε μέσα στο σπίτι
μας και η ενέργεια από τη βενζίνη επαρκής για να μεταφερόμαστε μέσα στη
χώρα με αυτοκίνητα, λεωφορεία και αεροπλάνα.
Το κάρβουνο είχε τη δική του εποχή ως «βασιλιάς» του σιδηρόδρομου και ο ηλεκτρισμός άλλαξε τον κόσμο μονομιάς.
Όταν ωστόσο πρέπει να κινηθούν «βουνά» ολόκληρα και να σειστούν οι ουρανοί, μία μόνο ενέργεια είναι ικανή να κάνει τη δουλειά: η βασική αρχή της καθολικής ενέργειας που ο άνθρωπος δάμασε και μπορεί πλέον να χρησιμοποιήσει.
Μιλάμε φυσικά για την ατομική ενέργεια και την τεράστια δύναμη που διαθέτει!
Και να μερικά από τα ανθρώπινα «τέρατα» που τη χρησιμοποιούν -ή τη χρησιμοποίησαν- στο φουλ της...
Αεροπλανοφόρο Enterprise
Το αμερικανικό Enterprise είναι ένα από τα γνωστότερα πυρηνικά «κτήνη», το οποίο μάλιστα αποσύρθηκε πρόσφατα από την ενεργό δράση. Το πρώτο πυρηνικό αεροπλανοφόρο του κόσμου πρόλαβε ωστόσο στα 51 χρόνια λειτουργίας του να κάνει τη διαφορά στη θάλασσα και να γίνει φόβητρο για κάθε στρατιωτικό αντίπαλο των ΗΠΑ. Εφοδιασμένο με 8 αντιδραστήρες και κινούμενο με εμπλουτισμένο Ουράνιο-235, το Enterprise ήταν μια δύναμη που δεν μπορούσε να αγνοηθεί...
TES-3
Ο σοβιετικός φορητός πυρηνικός σταθμός δεν έχει όμοιό του στην Ιστορία! Το TES-3 [Transportable Electric Station] σχεδιάστηκε στη Σοβιετική Ένωση στα μέσα της δεκαετίας του '50 και μιλάμε κυριολεκτικά για κατασκευαστικό μαμούθ: ένα κινούμενο πυρηνικό εργοστάσιο! Με τους 310 τόνους βάρους του, ο «Γολιάθ» των 9 τροχών θα μετέφερε την πυρηνική ενέργεια όπου χρειαζόταν στη χώρα, δεν θα περνούσε ωστόσο ποτέ την πρωτότυπη φάση του. Κι όχι εξαιτίας του κινδύνου που θα μπορούσε να αποτελέσει, απλώς επειδή παραήταν ακριβό στην κατασκευή του. Το φιλόδοξο πλάνο εγκαταλείφθηκε οριστικά το 1961...
SNAP-10A
Το SNAP (Systems Nuclear Auxiliary Power Program) 10A ήταν ο πρώτος -και ο μόνος- αμερικανικός πυρηνικός αντιδραστήρας που εκτοξεύτηκε ποτέ σε τροχιά γύρω από τη Γη. Η εκτόξευσή του έγινε στις 3 Απριλίου 1965 και ο σκοπός του ήταν να τροφοδοτεί με ενέργεια τους τεράστιους δορυφόρους της εποχής για τουλάχιστον έναν χρόνο. Σαράντα τρεις ωστόσο ημέρες μετά την έναρξη της λειτουργίας του, θα παρουσίαζε πρόβλημα και θα αχρηστευόταν. Τα απομεινάρια μάλιστα του πυρηνικού SNAP παραμένουν ακόμα εκεί πάνω, σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας, και θα συνεχίσουν να το κάνουν αυτό για 4.000 χρόνια περίπου. Μετά βλέπουμε...
Kosmos 954
Δεν θα μπορούσαν οι Σοβιετικοί να μην έχουν τη δική τους εκδοχή του SNAP. Το Kosmos 954 ήταν επίσης ένας πυρηνικός δορυφόρος που εκτοξεύτηκε το 1977 με αποστολή τη μακροχρόνια παρατήρηση της Γης από τροχιά. Όμοια με τη μοίρα του SNAP, το Kosmos παρουσίασε σχεδόν αμέσως πρόβλημα, αντίθετα ωστόσο με το SNAP, δεν θα συνέχιζε να είναι σε τροχιά και θα έμπαινε άμεσα στη γήινη ατμόσφαιρα, σκορπίζοντας την πυρηνική του «καρδιά» στα βόρεια του Καναδά. Ευτυχώς, το μεγαλύτερο μέρος της ραδιενέργειας «εξανεμίστηκε» κατά την επανείσοδό του στην ατμόσφαιρα, ενώ έπειτα από αποστολή 10 μηνών καναδικά και αμερικανικά συνεργεία κατάφεραν να απομακρύνουν το υπόλοιπο 0,1% ραδιενέργειας που σκόρπισε το Kosmos στη Γη...
Lenin
Το Lenin ήταν το πρώτο πυρηνικό παγοθραυστικό του κόσμου και ταυτόχρονα το πρώτο πυρηνικό πλοίο επιφάνειας της Ιστορίας. Εγκαινιάστηκε το 1957 με 3 πυρηνικούς αντιδραστήρες στην «κοιλιά» του, μέχρι το 1970 ωστόσο και οι 3 είχαν αντικατασταθεί εξαιτίας πολλαπλών δυσλειτουργιών. Σήμερα βρίσκεται παροπλισμένο στο Murmansk και λειτουργεί ως μουσείο, αφού έδωσε τη θέση του σε έναν στόλο από πανίσχυρους διαδόχους που βρυχώνται στην αρκτική θάλασσα...
NS Taimyr
Τα παγωμένα ποτάμια δεν έχουν τις ίδιες απαιτήσεις με τους παγωμένους ωκεανούς και η Ρωσία διαθέτει και τα δύο σε αφθονία. Το 23 ετών πυρηνικό παγοθραυστικό NS Taimyr κατασκευάστηκε ειδικά για τα παγωμένα ποτάμια της Σιβηρίας, με το ρηχό του κύτος να βλέπει πάγο για πρώτη φορά το 1989. Το Taimyr και το δίδυμο αδερφάκι του Vaygach σπάνε ακόμα πάγους στη Ρωσία με τις πυρηνοκίνητες πλώρες τους...
NS Savannah
Το NS Savannah είχε μια τελείως διαφορετική δουλειά από τα σύγχρονά του πυρηνικά πλοία: ήταν το πρώτο πυρηνικό εμπορικό πλοίο του κόσμου, για φορτία και επιβάτες! Κατασκευασμένο στα τέλη της δεκαετίας του '50, το Savannah έδειξε τα πιθανά οφέλη της πυρηνικής ώθησης για τους πολίτες, αλλά και τα όριά της ταυτοχρόνως. Υπηρέτησε με καμάρι κοινό και εμπορεύματα από τις 21 Ιουλίου 1959 μέχρι και το 1972, και έκτοτε αποτελεί μουσείο...
USS Nautilus
Δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τα πυρηνικά «κτήνη» τα υποβρύχια! Το από καιρό παροπλισμένο USS Nautilus ήταν το πρώτο σκάφος που πήγε την πυρηνική ενέργεια στα βάθη των ωκεανών, το 1954, και μπορούσε να παραμείνει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας για πολύ περισσότερο από κάθε ντιζελοκίνητο υποβρύχιο της εποχής. Ως απόδειξη μάλιστα των εκπληκτικών ικανοτήτων του, το Nautilus ήταν το πρώτο υποβρύχιο της Ιστορίας που διέσχισε μονομιάς το παγωμένο «καπέλο» του Βόρειου Πόλου χωρίς να αναγκαστεί να αναδυθεί ούτε μία φορά...
NB-36H
Το πυρηνικό βομβαρδιστικό NB-36H δεν ήταν τίποτα άλλο από το «παραδοσιακό» βομβαρδιστικό Convair B-36 εφοδιασμένο με πυρηνικό αντιδραστήρα 3 ΜegaWatt. Πέταξε για λίγο στους αιθέρες το 1955, κυρίως ως τρόπος επίδειξης των δυνατοτήτων της πυρηνικής ενέργειας. Το πρόγραμμα που το στήριζε ωστόσο θα εγκαταλειπόταν γρήγορα, καθώς οι τζετ κινητήρες αποκτούσαν συνεχώς μεγαλύτερη αξιοπιστία και ακτίνα δράσης, περιορίζοντας την ανάγκη για αεροπλάνα που θα κινούνταν με ατομική ενέργεια...
Το κάρβουνο είχε τη δική του εποχή ως «βασιλιάς» του σιδηρόδρομου και ο ηλεκτρισμός άλλαξε τον κόσμο μονομιάς.
Όταν ωστόσο πρέπει να κινηθούν «βουνά» ολόκληρα και να σειστούν οι ουρανοί, μία μόνο ενέργεια είναι ικανή να κάνει τη δουλειά: η βασική αρχή της καθολικής ενέργειας που ο άνθρωπος δάμασε και μπορεί πλέον να χρησιμοποιήσει.
Μιλάμε φυσικά για την ατομική ενέργεια και την τεράστια δύναμη που διαθέτει!
Και να μερικά από τα ανθρώπινα «τέρατα» που τη χρησιμοποιούν -ή τη χρησιμοποίησαν- στο φουλ της...
Αεροπλανοφόρο Enterprise
Το αμερικανικό Enterprise είναι ένα από τα γνωστότερα πυρηνικά «κτήνη», το οποίο μάλιστα αποσύρθηκε πρόσφατα από την ενεργό δράση. Το πρώτο πυρηνικό αεροπλανοφόρο του κόσμου πρόλαβε ωστόσο στα 51 χρόνια λειτουργίας του να κάνει τη διαφορά στη θάλασσα και να γίνει φόβητρο για κάθε στρατιωτικό αντίπαλο των ΗΠΑ. Εφοδιασμένο με 8 αντιδραστήρες και κινούμενο με εμπλουτισμένο Ουράνιο-235, το Enterprise ήταν μια δύναμη που δεν μπορούσε να αγνοηθεί...
TES-3
Ο σοβιετικός φορητός πυρηνικός σταθμός δεν έχει όμοιό του στην Ιστορία! Το TES-3 [Transportable Electric Station] σχεδιάστηκε στη Σοβιετική Ένωση στα μέσα της δεκαετίας του '50 και μιλάμε κυριολεκτικά για κατασκευαστικό μαμούθ: ένα κινούμενο πυρηνικό εργοστάσιο! Με τους 310 τόνους βάρους του, ο «Γολιάθ» των 9 τροχών θα μετέφερε την πυρηνική ενέργεια όπου χρειαζόταν στη χώρα, δεν θα περνούσε ωστόσο ποτέ την πρωτότυπη φάση του. Κι όχι εξαιτίας του κινδύνου που θα μπορούσε να αποτελέσει, απλώς επειδή παραήταν ακριβό στην κατασκευή του. Το φιλόδοξο πλάνο εγκαταλείφθηκε οριστικά το 1961...
SNAP-10A
Το SNAP (Systems Nuclear Auxiliary Power Program) 10A ήταν ο πρώτος -και ο μόνος- αμερικανικός πυρηνικός αντιδραστήρας που εκτοξεύτηκε ποτέ σε τροχιά γύρω από τη Γη. Η εκτόξευσή του έγινε στις 3 Απριλίου 1965 και ο σκοπός του ήταν να τροφοδοτεί με ενέργεια τους τεράστιους δορυφόρους της εποχής για τουλάχιστον έναν χρόνο. Σαράντα τρεις ωστόσο ημέρες μετά την έναρξη της λειτουργίας του, θα παρουσίαζε πρόβλημα και θα αχρηστευόταν. Τα απομεινάρια μάλιστα του πυρηνικού SNAP παραμένουν ακόμα εκεί πάνω, σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας, και θα συνεχίσουν να το κάνουν αυτό για 4.000 χρόνια περίπου. Μετά βλέπουμε...
Kosmos 954
Δεν θα μπορούσαν οι Σοβιετικοί να μην έχουν τη δική τους εκδοχή του SNAP. Το Kosmos 954 ήταν επίσης ένας πυρηνικός δορυφόρος που εκτοξεύτηκε το 1977 με αποστολή τη μακροχρόνια παρατήρηση της Γης από τροχιά. Όμοια με τη μοίρα του SNAP, το Kosmos παρουσίασε σχεδόν αμέσως πρόβλημα, αντίθετα ωστόσο με το SNAP, δεν θα συνέχιζε να είναι σε τροχιά και θα έμπαινε άμεσα στη γήινη ατμόσφαιρα, σκορπίζοντας την πυρηνική του «καρδιά» στα βόρεια του Καναδά. Ευτυχώς, το μεγαλύτερο μέρος της ραδιενέργειας «εξανεμίστηκε» κατά την επανείσοδό του στην ατμόσφαιρα, ενώ έπειτα από αποστολή 10 μηνών καναδικά και αμερικανικά συνεργεία κατάφεραν να απομακρύνουν το υπόλοιπο 0,1% ραδιενέργειας που σκόρπισε το Kosmos στη Γη...
Lenin
Το Lenin ήταν το πρώτο πυρηνικό παγοθραυστικό του κόσμου και ταυτόχρονα το πρώτο πυρηνικό πλοίο επιφάνειας της Ιστορίας. Εγκαινιάστηκε το 1957 με 3 πυρηνικούς αντιδραστήρες στην «κοιλιά» του, μέχρι το 1970 ωστόσο και οι 3 είχαν αντικατασταθεί εξαιτίας πολλαπλών δυσλειτουργιών. Σήμερα βρίσκεται παροπλισμένο στο Murmansk και λειτουργεί ως μουσείο, αφού έδωσε τη θέση του σε έναν στόλο από πανίσχυρους διαδόχους που βρυχώνται στην αρκτική θάλασσα...
NS Taimyr
Τα παγωμένα ποτάμια δεν έχουν τις ίδιες απαιτήσεις με τους παγωμένους ωκεανούς και η Ρωσία διαθέτει και τα δύο σε αφθονία. Το 23 ετών πυρηνικό παγοθραυστικό NS Taimyr κατασκευάστηκε ειδικά για τα παγωμένα ποτάμια της Σιβηρίας, με το ρηχό του κύτος να βλέπει πάγο για πρώτη φορά το 1989. Το Taimyr και το δίδυμο αδερφάκι του Vaygach σπάνε ακόμα πάγους στη Ρωσία με τις πυρηνοκίνητες πλώρες τους...
NS Savannah
Το NS Savannah είχε μια τελείως διαφορετική δουλειά από τα σύγχρονά του πυρηνικά πλοία: ήταν το πρώτο πυρηνικό εμπορικό πλοίο του κόσμου, για φορτία και επιβάτες! Κατασκευασμένο στα τέλη της δεκαετίας του '50, το Savannah έδειξε τα πιθανά οφέλη της πυρηνικής ώθησης για τους πολίτες, αλλά και τα όριά της ταυτοχρόνως. Υπηρέτησε με καμάρι κοινό και εμπορεύματα από τις 21 Ιουλίου 1959 μέχρι και το 1972, και έκτοτε αποτελεί μουσείο...
USS Nautilus
Δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τα πυρηνικά «κτήνη» τα υποβρύχια! Το από καιρό παροπλισμένο USS Nautilus ήταν το πρώτο σκάφος που πήγε την πυρηνική ενέργεια στα βάθη των ωκεανών, το 1954, και μπορούσε να παραμείνει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας για πολύ περισσότερο από κάθε ντιζελοκίνητο υποβρύχιο της εποχής. Ως απόδειξη μάλιστα των εκπληκτικών ικανοτήτων του, το Nautilus ήταν το πρώτο υποβρύχιο της Ιστορίας που διέσχισε μονομιάς το παγωμένο «καπέλο» του Βόρειου Πόλου χωρίς να αναγκαστεί να αναδυθεί ούτε μία φορά...
NB-36H
Το πυρηνικό βομβαρδιστικό NB-36H δεν ήταν τίποτα άλλο από το «παραδοσιακό» βομβαρδιστικό Convair B-36 εφοδιασμένο με πυρηνικό αντιδραστήρα 3 ΜegaWatt. Πέταξε για λίγο στους αιθέρες το 1955, κυρίως ως τρόπος επίδειξης των δυνατοτήτων της πυρηνικής ενέργειας. Το πρόγραμμα που το στήριζε ωστόσο θα εγκαταλειπόταν γρήγορα, καθώς οι τζετ κινητήρες αποκτούσαν συνεχώς μεγαλύτερη αξιοπιστία και ακτίνα δράσης, περιορίζοντας την ανάγκη για αεροπλάνα που θα κινούνταν με ατομική ενέργεια...