Συσκευασίες νέας γενιάς, που «ξέρουν» πότε ένα τρόφιμο έχει λήξει ή πρόκειται να λήξει, θα προειδοποιούν τους καταναλωτές να έχουν… τον νου τους, ώστε ή να προλάβουν να το καταναλώσουν ή να το πετάξουν αν είναι πια αργά. Τη νέα, πολύ χρήσιμη καινοτομία -ειδικά για τους αφηρημένους καταναλωτές- αναπτύσσουν Βρετανοί ερευνητές του Πανεπιστημίου Στραθκλάιντ της Γλασκώβης στη Σκωτία.
Σύμφωνα με το BBC, στόχος αυτής της έξυπνης συσκευής είναι τόσο η βελτίωση της ασφάλειας των τροφίμων όσο και η μείωση των ληγμένων συσκευασμένων φαγητών που πετιούνται χωρίς να καταναλωθούν. Η νέα συσκευασία βασίζεται σε ένα εξελιγμένο δείκτη-αισθητήρα ενσωματωμένο σε «έξυπνο» πλαστικό, που προειδοποιεί τον καταναλωτή με το να αλλάζει χρώμα, όταν το τρόφιμο χάνει τη φρεσκάδα του (π.χ. λόγω ελαττωματικής συσκευασίας), όταν έχει περάσει η ημερομηνία λήξης ή όταν το τρόφιμο δεν έχει τοποθετηθεί στο σωστό ράφι στο ψυγείο.
Ο νέος δείκτης αποτελεί οργανικό τμήμα μιας ευρύτερης καινοτομικής συσκευασίας με την ονομασία «συσκευασία τροποποιημένης ατμόσφαιρας», που επιτρέπει τη διατήρηση των τροφίμων φρέσκων στις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να παραμένουν περισσότερο χρόνο στα ράφια των καταστημάτων και των καταναλωτών.
Αν και οι «έξυπνοι» δείκτες θα μπορούσαν να έχουν τη μορφή ειδικών ετικετών, αυτό θα ανέβαζε το κόστος της συσκευασίας, άρα και του προϊόντος, γι’ αυτό οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Άντριου Μιλς, αναπτύσσουν έναν νέου τύπου δείκτη-αισθητήρα, ο οποίος δεν θα είναι ξεχωριστός, αλλά ενσωματωμένος στη συσκευασία. Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι σύντομα θα μπορούν να διαθέσουν στο εμπόριο την πρώτη «έξυπνη» συσκευασία.
Σε όλο τον κόσμο, οι καταναλωτές, όπως έχουν δείξει σχετικές έρευνες, πετάνε στα σκουπίδια πολλούς τόνους ληγμένων τροφίμων, πράγμα που σημαίνει μεγάλη οικονομική σπατάλη, αλλά και περιβαλλοντική επιβάρυνση.
zougla.gr